دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه درحال رفع مشکل بیمه کارگران ساختمانی هستیم؛ از کارگران این گروه که بیمه آنها قطع شده، خواست برای تکمیل فهرست اسامی و رفع مشکل به خانه کارگر مراجعه کنند.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در حاشیه ویژه برنامه خانه کارگر به مناسبت اعیاد شعبانیه،‌ با اشاره به مشکل بیمه کارگران ساختمانی گفت: ما حدود سه ماه پیش با دعوت از چند وکیل دادگستری در این زمینه شکایتی را تنظیم و پرونده‌ای تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: پس از مراجعات مکرر با دستور دادستان قرار شد مشکل بیمه کارگران ساختمانی در  شعبه‌ای اختصاصی رسیدگی حقوقی شود. مشکل این بود که بسیاری از کارگران ساختمانی به‌ناحق و به اشتباه با مشکل قطع بیمه مواجه شدند.

دبیرکل‌ خانه کارگر با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی قابل قطع کردن نیست، افزود: حتی اگر بنابر بررسی و قطع بیمه یک فرد باشد، باید مراحل قانونی و رسمی آن طی شود، حتی اگر دلایل موجهی برای قطع کردن بیمه یک فرد به عنوان کارگر ساختمانی وجود داشته باشد، باید ترتیبات و مراحل آن طی شود.

محجوب افزود: پیشنهاد وکلا این بود که اول راه‌حل مسالمت‌آمیز دعوت از مسئولان سازمان تامین اجتماعی را پی‌بگیریم و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، به مرور در هر مورد یک پرونده حقوقی بازکنیم.

به گفته وی، نماینده دادستان پیشنهاد وکلا را پذیرفت و با اطلاعات کافی وارد جلسه پیشنهادی با مسئولان سازمان تامین اجتماعی شد. در صورتجلسه نیز قید شد دو نفر از خانه کارگر و کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در تعامل با مدیران سازمان موضوع را بررسی کنند تا کار به دعاوی حقوقی نرسد.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی بیش از 24 هزار اسم را ارائه داد که بیمه آن‌ها به‌عنوان کارگران ساختمانی قطع شده است. البته مطمئنیم تعداد بیشتری ذی‌حق وجود دارد که هنوز مراجعه نکرده‌اند؛ اما به هرحال اسامی را فرستادیم تا مدیران کل در شعب آن‌ها را رویت کنند.

وی افزود: ما منتظریم در برابر لیست اسامی ارسالی چه واکنشی از سوی سازمان تامین اجتماعی در زمینه برقراری و یا عدم برقراری بیمه کارگران ساختمانی دچار قطعی بیمه انجام می‌شود تا ببینیم در ادامه چه واکنشی در زمینه حقوقی انجام دهیم.

محجوب تاکید کرد: ما اصرار داریم سازمان تامین اجتماعی در این زمینه دلایل و مستندات کافی ارائه کند زیرا  حل مشکل 24 هزار کارگر ساختمانی که با قطع شدن بیمه مواجه هستند در مجموعه خانه کارگر بسیار مورد تاکید است.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: امیدواریم در ادامه با قطع ماده از کل تصمیم حذف کارگران ساختمانی از لیست بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی مواجه شویم و این بستگی به ایستادگی ما و اعضای خانه کارگر دارد. سازمان تامین اجتماعی البته وعده‌هایی برای حل و فصل مسئله داده است. از جمله اینکه در مورد افرادی که سابقه بیمه طولانی‌تری دارند، مراحل بازرسی طولانی‌تر و دقیق‌تر باشد یا بازرسی به دو سال یکبار تغییر کند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در مجلس وعده داده که تمامی کارگران ساختمانی که در نوبت بیمه شدن هستند را بیمه خواهند کرد.