خدمات دولت الکترونیک ازجمله طرح نسخه الکترونیکی که قرار بود باعث کاهش هزینه و زمان مردم شود، این روزها نه تنها به اهداف خود نرسیده بلکه باعث اتلاف بیشتر وقت مراجعان، افزایش هزینه‌ها و سردرگمی مردم و متولیان اجرای این طرح شود.

به گزارش ایرنا، با وجود گذشت چند روز از الزام اجرای طرح نسخه الکترونیک (از روز اول دی ماه)، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که به دلیل ضعف در مشکل زیرساختی مانند ضعیف بودن خطوط اینترنتی و همچنین شلوغی مطب‌ها و داروخانه‌ها به دلیل تاخیر در ثبت نسخه در سامانه الکترونیکی مردم، پزشکان عمومی، داروخانه‌داران و پزشکان متخصص به روند اجرای این طرح در زمان حاضر چندان روی خوشی نشان نمی‌دهند و معتقدند در شرایطی که هر روز خبر افزایش ابتلا به سویه جدید کرونا به نام اومیکرون در کشور بازتاب می‌یابد اجرای این طرح باعث شلوغی مراکز بهداشتی شده و به نوعی ازدحام جمعیت، داروخانه‌ها را به کروناخانه تبدیل می‌کند.

برای مثال تعدادی از شهروندان مدعی هستند که با وجود آنکه ماهانه هزینه خدمات درمانی خود را پرداخت می‌کنند اما با آغاز فرایند نسخه الکترونیک به دلیل خطای انسانی یا امتناع یا تقلب در ثبت دارو و همچنین ازدحام شدید در مراکز بهداشتی و قطعی مکرر سامانه‌های نسخه الکترونیک، هزینه داروهای خود را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند و می‌گویند این روزها با وجود ده‌ها مشکل اقتصادی و شیوع ویروس اومیکرون اجرای ناقص طرح‌های از این دست، روان و جسم آنان را به بازی گرفته است.

نسخه الکترونیک ثبت نمی‌شود

یکی منشی پزشک فوق‌تخصص خون در ساری می‌گوید از اول تا هفتم دی ماه که طرح نسخه الکترونیک در استان مازندران اجباری شده، روزی نبوده که سامانه قطع نباشد و در بسیاری از روزها در فضای ۴۰ متری این مطب حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر در صف انتظار برای دریافت نسخه الکترونیک خود هستند.

عباس دلیری افزود: مردم از این شرایط نگران و افسرده هستند و بیشتر افرادی که به مطب این پزشک متخصص خون مراجعه می‌کنند از نظر جسمی حال بدی دارند و باید همراه بیمار ساعت‌ها در صف انتظار برای دریافت نسخه الکترونیک باشد.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از بیماران برای در امان ماندن از کرونا و خستگی از چند ساعت انتظار در یک مطب در بسته که هوا در آن جریان ندارد، پیشنهاد می‌دهند که پزشک نسخه را در یک برگه یا دفترچه کاغذی بنویسد تا با پرداخت هزینه آزاد دارو، از شرایط خسته‌کننده‌ای که برایشان ایجاد شده، رهایی یابند.

دلیری تصریح کرد: قبل از اجرای طرح نسخه الکترونیک مدت زمانی که فرد بیمار نیاز داشت تا کارش در مطب پزشک تمام شود حدود یک ساعت بود اما در روزهای گذشته یک بیمار حدود چهار ساعت در مطب سردرگم است تا شاید با راه‌اندازی مجدد سامانه، نسخه الکترونیک خود را دریافت کند.

وی گفت: با جرای طرح نسخه الکترونیک یک کارمند جدید در مطب این پزشک متخصص خون در ساری استخدام شد و در مجموع چهار منشی هستیم که به مردم خدمات می‌دهیم اما آن‌قدر میزان جمعیت و ازدحام زیاد است که واقعا از پس شرایط موجود برنمی‌آییم.

 

 با آغاز فرایند نسخه الکترونیک، به دلیل خطای انسانی یا امتناع و تقلب در ثبت دارو، ازدحام شدید در مراکز بهداشتی و قطعی مکرر سامانه‌های نسخه الکترونیک، بسیاری از بیماران هزینه داروهای خود را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند

این منشی می‌گوید که سرعت اینترنت در مطب‌ها بسیار ضعیف است و در بعضی موارد سه تا ۱۰ مرتبه داروها را در سامانه ثبت می‌کنیم اما باز هم نسخه الکترونیک ثبت نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مولفه و کارکرد مثبتی که برای نسخه الکترونیک در نظر گرفته بودند، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ است اما نه تنها این مقوله انجام نشد بلکه روزانه مصرف کاغذ مطب‌ها بیشتر هم شد چراکه یک بار پزشک داروها را در دفترچه کاغذی یا روی برگه می‌نویسد و به بیمار تحویل می‌دهد و فرد بیمار هم در صف می‌ایستد تا این برگه را به منشی تحویل دهد و اگر شرایط به درستی انجام شود، منشی روی کاغذ دیگر کد و شماره ملی فرد بیمار و نام داروخانه را تحویل می‌دهد و در نهایت با رصد این پروسه می‌بینیم که به هیچ عنوان در مصرف کاغذ صرفه‌جویی نمی‌شود.

فقط دفترچه کاغذی

مردم متضرران اصلی اجرای طرح‌های معیوب هستند. بسیاری از داروخانه‌ها و مطب‌های پزشکان در زمان قطعی سامانه نسخه الکترونیک، از شهروندان طلب دفترچه کاغذی می‌کنند. در بسیاری موارد، بیمار به‌عنوان یک بیمه‌شده به مرکز درمانی مراجعه می‌کند و انتظار دارد با ارائه کارت ملی از بیمه درمانی خود استفاده کند ولی در پاسخ می‌شنود که فقط دفترچه کاغذی را قبول داریم، لذا مجبور می‌شود به شعبه یا کارگزاری خود مراجعه کند تا دفترچه کاغذی بگیرد و آنجا هم می‌شنود که دیگر دفترچه کاغذی نمی‌دهیم و از سوی دیگر یک سر ماجرا هم داروخانه‌ها هستند و آنان هم با قطعی سامانه هزینه داروهای را به صورت هزینه آزاد از شهروندان مطالبه می‌کنند.

یک پزشک عمومی با شرح موارد مذکور می‌گوید که همچنان بسیاری از پزشکان متخصص اعتقادی به اجرای طرح نسخه الکترونیک ندارند یا لوازم اجرای این طرح را در مطب خود آماده نمی‌کنند و در قبال این موضوع مطرح شده بدون که آنکه به جیب بیمار توجه کنند، همچنان دفترچه کاغذی را از مراجعه‌کنندگان مطالبه می‌کنند.

حسین منظوری افزود: به عنوان مثال در روزهای گذشته برگه ارجاعی را برای پذیرش یک بیمار به پزشک متخصصی صادر کردم اما براساس گفته‌های مراجعه‌کننده، پزشک متخصص با بی‌اعتنایی نسبت به کد و شماره ملی و برگه ارجاع بیمار، داروها را در یک برگه نوشت و دارویی که بیمار می‌توانست با ۷۰ تا ۸۰هزار تومان با نرخ دولتی تحویل بگیرد با هزینه ۴۳۰هزار تومانی از متصدی داروخانه تحویل گرفت.وی ادامه داد: به هیچ عنوان بسیاری از پزشکان متخصص در اجرای طرح نسخه الکترونیک با پزشکان خانواده و متصدیان اجرای این طرح همکاری ندارند و زنجیره نسخه الکترونیک با کارشکنی‌های پزشکان متخصص قطع می‌شود و تنها این بیماران و همراهان آنان هستند که با پرداخت نرخ آزاد دارو، متضرر می‌شوند.

این پزشک خانواده تصریح کرد: در سامانه ارجاع با ۳۰ پزشک متخصص در نقاط مختلف مازندران همکاری دارم که به جرات می‌گویم که در زمان حاضر، ۸۰درصد این پزشکان متخصص نسبت به اجرای طرح نسخه الکترونیک بی‌اعتنا هستند و به رویکردهای نوین شرکت‌های بیمه‌ای توجه ندارد.

مردم به دلیل شرایط کرونایی تحمل ایستادن طولانی‌مدت در صف‌های داروخانه‌ها را ندارند و گاهی اوقات با عصبانیت و پرخاشگری از گرفتن دارو منصرف می‌شوند و برخی هم هزینه داروها را آزاد پرداخت می‌کنند

ازدحام جمعیت در مراکز پزشکی و سردرگمی داروخانه‌داران

در این بین داروخانه‌داران هم از وضعیت پیش آمده گلایه دارند و می‌گویند به دلیل افزایش حجم مراجعات به معنای واقعی نمی‌توانند خدمات مطلوبی به شهروندان بدهند و از اینکه بسیاری از بیماران با نشان دادن برگه داروها می‌خواهند که هزینه دارو را آزاد پرداخت کنند، شرمنده می‌شوند.

عباس کیانی، متصدی یک داروخانه می‌گوید: مدت زمان دریافت دارو قبل از اجرای طرح نسخه الکترونیک برای یک شهروند در این داروخانه حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بود اما اکنون با مشکلات زیرساختی و پایین بودن سرعت اینترنت، یک شهروند باید حداقل ۴۵ دقیقه در شرایطی که کرونا جولان می‌دهد در صف انتظار داروخانه برای تحویل دارو با نسخه الکترونیک باشند.

وی می‌افزاید: مردم هم به دلیل شرایط کرونایی تاب و تحمل ایستادن طولانی‌مدت در صف‌های داروخانه‌ها را ندارند و گاهی اوقات با عصبانیت و پرخاشگری از حضور در صف‌های طولانی داروخانه‌ها برای دارو شدن نسخه‌های الکترونیک خسته و منصرف می‌شوند و محل را ترک می‌کنند تا شاید در داروخانه دیگری فرجی شود اما برخی دیگر از شهروندان هم هزینه داروها را می‌خواهند آزاد پرداخت کنند و با گلایه و ناراحتی که دارند رمز کارت اعتباری خود را برای تحویل دارو به متصدی داروخانه اعلام می‌دارند.

کیانی ادامه داد: مردم گلایه‌مند هستنند و حق هم دارند چراکه در اجرای این طرح آسیب‌شناسی درستی صورت نگرفت. در ماه‌های گذشته به دلایل نامعلومی سرعت اینترنت بسیار کند شده و به طور متوسط در ۲۴ ساعت شبانه‌روز که یک داروخانه دولتی به مردم خدمات می‌دهد چهار تا پنج ساعت سامانه ثبت دارو برای نسخه الکترونیک قطع است.

وی اضافه کرد: از اینکه بیماران خاص در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی برای یک دوره ویزیت و دریافت دارو در نزد یک پزشک متخصص باید ۷۰۰هزار تا یک میلیون تومان هزینه کنند، متاسف می‌شویم و گاهی اوقات متصدیان داروخانه‌ها به مردم دلداری می‌دهند و آنان را به صبر و خویشتن‌داری دعوت می‌کنند تا شاید با وصل شدن سامانه، هزینه داروهای خود را آزاد پرداخت نکنند.

این متصدی داروخانه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از پزشکان داروها را در برگه می‌نویسند و داروخانه‌داران، نسخه کاغذی را با ثبت در سامانه به نسخه الکترونیک تبدیل می‌کنند که این رویه هم زمان‌بر است و در بعضی موارد یک بیمار چهار تا پنج نسخه کاغذی به همراه دارد که الکترونیکی کردن این حجم از نسخه شاید تا ۲ ساعت وقت ببرد.

وی گفت: در بعضی موارد تعدادی از شهروندان نسخه‌های الکترونیک آنها نزد پزشک ثبت می‌شود اما سواد درست و حسابی ندارند و کد یا شماره ملی خود را نمی‌دانند یا گاهی اوقات پزشک متخصص روی کاغذ کد و شماره ملی بیمار را به اشتباه درج می‌کند که همه این مسائل باعث گیج و سردرگم شدن اجرای نسخه الکترونیک در استان شده است.

بازی با روح و روان مردم  در عصر کرونا

اینترنت و سرعت پایین آن، ثبت نشدن دارو در نسخه الکترونیک یا هر موضوع دیگری که از سوی پزشکان و داروخانه‌داران مطرح می‌شود، هرچه که است این روزها یک دغدغه بهداشتی و پزشکی است که با پرداخت هزینه آزاد دارو دود آن تنها به چشم مردم می‌رود و مردم از روند اجرای آن راضی نیستند.

یکی از اهالی روستای گلورد شهرستان ساری در این باره می‌گوید: در روزهای گذشته به پزشک خانواده محل زندگی‌ام مراجعه کردم و دکتر داروهای من را روی دفترچه نوشت اما وقتی به شهر آمدم تا داروهای تخصصی و درمانی خودم را دریافت کنم، متصدی داروخانه می‌گوید که باید شماره ملی و کد نسخه الکترونیک خود را به وی تحویل دهم و دیگر دفترچه کاغذی کارایی ندارد و برای اینکه حال بدی داشتم و نیازمند به داروها بودم به اجبار هزینه داروهای خودم را آزاد پرداخت کردم.

محمد رجبی ادامه داد: به هیچ عنوان در پایگاه درمانی روستای محل زندگی‌مان اینترنت با سرعت بالا وجود ندارد که پزشکان بخواهند نسخه الکترونیک بنویسند. چرا باید داروی که سه هفته پیش برایش ۲۰هزار تومان پرداخت می‌کردم به یک‌باره ۲۳۵هزار تومان برای آن پول بپردازم؟ واقعا در این شرایط سخت اقتصادی و گرانی از مسئولان توقع داریم در رفع مشکلات پیش‌آمده چاره‌اندیشی کنند.

وی اضافه کرد: وقتی که به داروخانه و مراکز تخصصی و پزشکی شهر ساری می‌روم آن‌قدر جمعیت برای دریافت و تحویل نسخه الکترونیک زیاد است که واقعا نمی‌توانم شرایط را تحمل کنم و مجبورهستم به پزشک یا داروخانه‌دار بگویم که هزینه داروها را برایم آزاد حساب کند.این روستانشین گلوردی گفت: مشکلات زیرساختی یا هر دغدغه دیگری که در طرح نسخه الکترونیک وجود دارد باید اول برطرف شود و بعد از آن طرح اجرا شود و به نوعی در زمان حاضر مردم عادی و بیماران از این شرایط در استان رضایت ندارند.