عضو کارگری هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مصوبه هیأت امنای تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه برای تهیه دستورالعمل ساماندهی قراردادهای کارکنان قرارداد موقت سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه آن، گفت: به‌رغم برگزاری چند جلسه برای تهیه دستورالعمل لازم برای اجرای این مصوبه، مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی با بی‌مهری تمام، مانع از اجرای آن شدند.

به گزارش ایلنا، اکبر شوکت با اشاره به مصوبه اسفند سال ۹۸ هیأت امنای تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه در مورد ملزم ساختن سازمان تامین اجتماعی به تعیین تکلیف قراردادهای موقت ظرف ۳ ماه، گفت: سازمان ظرف مدتی که برای آن تعیین کرده بودیم، ملزم بود دستورالعمل دائمی شدن قراردادهای نیروهای شرکت کار و تامین، نیروهای خدماتی، نیروهای اداری شعب، شرکت رفاه گستر، شستا و... را تهیه کند.

وی با بیان اینکه اجحاف سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار به کارگران به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست، گفت: تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار، دست کارفرمایان را برای انعقاد قرارداد موقت در مشاغل با ماهیت دائم می‌بندد، در نتیجه حداقل مجموعه‌هایی که خودشان متولی نظارت بر اجرای قانون کار هستند، نباید در حق کارگران اجحاف کنند و در مشاغل دائم با آنها قرارداد موقت منعقد کنند.

شوکت افزود: محیط کار بیمارستان‌ها، شعب تامین اجتماعی و مجموعه شستا، شغل با ماهیت دائم را ایجاب می‌کند. با این حال به وفور شاهد انعقاد قراردادهای موقت ۳ ماهه تا نهایت یک‌ساله در این محیط‌ها هستیم. حتی در برخی شهرستان‌ها، مدیران استانی تامین اجتماعی با شرکت‌های تامین نیروی انسانی قرارداد می‌بندند.این فعال صنفی با بیان اینکه ۱۸ ماه به دنبال پیگیری اجرای این مصوبه بودم، گفت: در جلساتی که داشتیم مدیران سازمان نسبت به این مصوبه موضع می‌گرفتند و حرف‌های بدون منطقی می‌زدند. آنها می‌گویند که تنها قرارداد موقت کارگر را کاری بار می‌آورد! در جواب این مدیران گفتم که با این حساب شما مدیران رسمی هم کار نمی‌کنید.

عضو هیأت امنای تامین اجتماعی با بیان اینکه فاصله طبقاتی شدیدی در بیمارستان‌ها و شعب تامین اجتماعی شکل گرفته، گفت: در تامین اجتماعی کف حقوق رسمی‌ها ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است و تا ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد و پزشکان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم دریافت می‌کنند. در کنار اینها یک نیروی اداری قراردادی و یک نیروی خدماتی مراکز درمانی که سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند و در زمان کرونا، کارهای سخت و طاقت‌فرسا را برعهده دارند و حتی در تماس با عوامل پخش‌کننده ویروس قرار دارند و جانشان بیشتر از پزشکان در خطر است، متناسب با مصوبه شورای عالی کار (ماده ۴۱ قانون کار) دستمزد دریافت می‌کنند.

شوکت با بیان اینکه در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی، کارگرانی را داریم که ۲۰ سال است با قراردادهای ۳ ماهه و ۶ ماهه کار می‌کنند، گفت: زمانی که آقای شریعتمداری وزیر رفاه بودند، به ایشان نامه زدم. آقای شریعتمداری هم با برگزاری جلسات موافقت کردند اما مدیران سازمان با بی‌مهری تمام، مصوبه را مورد بی‌توجهی کامل خود قرار دادند و جلوی اجرای آن را گرفتند.

وی با اشاره به تغییر سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: از آقای موسوی می‌خواهم که به این موضوع ورود کنند و اجازه انعقاد قرارداد موقت، در کارهای دائم را ندهند. البته این موضوع تنها مربوط به سازمان تامین اجتماعی نیست و سایر صندوق‌های بازنشستگی تابعه وزارت کار هم باید از احجاف به کارگران خود دست بکشند.