رئیس‌جمهوری جدید قزاقستان معرفی شد

کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان با اعلام نتایج رای‌گیری انتخابات زودرس ریاست جمهوری که ۱۹ خرداد برگزار شد، «پیروزی چشمگیر» قاسم جومرت تقی‌اف، رئیس‌جمهور موقت را تایید کرد.

این کمیسیون روز سه‌‌شنبه ۲۱ خرداد اعلام کرد تقی‌اف که نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور سابق و خودکامه قزاقستان او را برای جانشینی خود برگزیده بود نزدیک به ۷۱ درصد آرا را به دست آورده است. ادعاهای متعددی در مورد تقلب در انتخابات مطرح شده و در جریان تظاهرات اعتراضی چند روز اخیر بیش از 500 نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

در این انتخابات، امیرجان کاسانف، روزنامه‌نگار سابق با فاصله زیادی از نامزد حکومتی حدود ۱۶ درصد از آرا را به دست آورد.

روند انتخابات قزاقستان به شدت تحت کنترل حکومت بود و علاوه بر تقی‌اف شش نامزد دیگر در آن شرکت کردند که همه آنها ناشناس هستند و هیچ‌یک از امکانات آقای تقی‌اف و حمایت نهادهای دولتی برخوردار نبودند.

موج اعتراضات به ناعادلانه بودن انتخابات تا رای‌گیری‌ها در روز یکشنبه ادامه یافت و نیروهای پلیس هرگونه تجمعی را برهم زدند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که پلیس تعداد دیگری از معترضان در نقاط مختلف آلماتی را که در اعتراض به نتایج رسمی انتخابات تظاهرات می‌کردند بازداشت کرده است.

ویدئوهایی که شب گذشته از این حوادث در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده فرار تعداد زیادی از مردم در خیابان‌ها و تعقیب آنان توسط واحدهای ویژه پلیس را نشان می‌دهد.

بازداشت‌های اوایل بامداد روز سه‌شنبه در تجمع بیش از صد نفر از معترضان به دستگیری یک خواننده موسیقی محلی در برابر پاسگاه پلیس روی داد. ناظران بین‌المللی می‌گویند انتخابات ریاست‌جمهوری قزاقستان «به دلیل نقض آشکار آزادی‌های اساسی مخدوش» است.

براساس گزارش‌ها، پیروزی چشمگیری قاسم جومرت تقی‌اف پس از حمایت نورسلطان نظربایف از نامزدی او قابل‌پیش‌بینی بود. نظربایف در ماه مارس پس از حدود ۳۰ سال از مقام ریاست‌جمهوری قزاقستان کناره‌گیری کرد.

نظربایف هنوز هم در نهادهای حکومتی و حزب حاکم که آقای تقی‌اف نامزد آن بود قدرت فراوانی دارد.

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه‌ای گفتند «فقدان حقوق و آزادی‌های اساسی از جمله بازداشت تظاهرکنندگان صلح‌جو و نقض گسترده مقررات در روز رای‌گیری نشان‌دهنده بی‌احترامی به معیارهای دمکراتیک بود.»

جورج تسرتلی، رییس ناظران این سازمان گفت: «در این انتخابات هفت نامزد و برای اولین بار یک زن شرکت کرده بود، که ضرورت نهادینه شدن موازین مهم دمکراتیک و سیاسی و اصلاحات حقوقی و اجتماعی را نشان داد.»

صدها نفر از معترضان که خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه بودند در شهرهای مختلف قزاقستان بازداشت شدند و معاون وزارت کشور تظاهرکنندگان را «عناصر تندرو» توصیف کرد.

اقدامات امنیتی در شهرهای آلمانی و نورسلطان تشدید شده است. گزارش می‌شود که دسترسی به شبکه اینترنت در این دو شهر بسیار کند بوده و هدف آن جلوگیری از دیدن مضامین منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی است.

امیر جان کاسانف که خود را نامزد مخالف حکومت معرفی کرده روز دوشنبه اعلام کرد قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده قصد دارد یک حزب سیاسی جدید تاسیس کند.

او در سخنرانی خطاب به هوادارنش شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را یک پیروزی تلقی کرده گفت و این مشارکت به نیروهای مخالف «مشروعیت» داده است.

ولی برخی شرکت‌کنندگان در این اجتماع کاسانف را «سیاستمداری که دوران او به پایان رسیده و نامزد دست‌نشانده حکومت» توصیف می‌کردند چون قبل از اعلام نتایج رسمی آرا او شکست را پذیرفته بود.

در آستانه برگزاری انتخابات بسیاری از فعالان سیاسی و دگراندیش بازداشت و برخی از کنشگران جوان نیز ناگهان به خدمت سربازی اعزام شدند.