سینا سبزیان

41 نفر، از جمله دو کودک، پس از فرود اضطراری سخت هواپیمای خط هوایی آئروفلات روسیه جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش رویترز، تصاویر تلویزیونی حاکی از برخورد محکم هواپیما سوخوی سوپرجت 100 با باند فرودگاه شرمتیوف مسکو پیش از انفجار ناگهانی و آتش‌سوزی آن بود.

بسیاری از مسافران حاضر در پرواز SU 1492  موفق به فرار به وسیله سرسره‌های فرار پس از توقف هواپیمای آتش گرفته شدند. دیده‌بان هوایی روسیه اعلام کرد این هواپیما از مسکو عازم شهر مورامانسک در شمال روسیه بود و 73 مسافر و پنج خدمه داشت. کمیته تحقیقات اعلام کرده که روند بررسی برای اینکه آیا خلبان قوانین ایمنی پرواز را نقض کرده، آغاز شده است. برخی از مسافرین شرایط بد آب و هوایی و رعد و برق را عامل این حادثه برشمردند. پیوتره اگوروف، یکی از نجات یافتگان این سانحه گفت: ما تازه بلند شده بودیم که رعد و برق به هواپیما اصابت کرد، هواپیما بازگشت و یک فرود خیلی بد داشتیم. خیلی ترسیده بودیم و تقریبا هشیاریمان را از دست داده بودیم. هواپیما به سمت باند فرود همچون ملخی شیرجه زد و بعد روی زمین آتش گرفت. خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده که عملیات تخلیه مسافران به دلیل اصرار برخی برای برداشتن بارهایشان با تأخیر همراه شده بود.

مشکل در موتور

نرم‌افزار فلایت‌رادار24 که برای رصد مسیرهای پروازی استفاده می‌شود، نشان می‌دهد که هواپیما پیش از فرود اضطراری دوبار بر فراز مسکو گردش داشته و فرود تنها 30 دقیقه پس از پرواز انجام شده است. هواپیما زیر فشار ضربه ناشی از برخورد با باند قرار گرفته و بعد از آن موتور مشتعل شده است. اینترفکس به نقل از مقام آگاه گفته است که هواپیما در دومین تلاش خود موفق به فرود اضطراری شد و برخی از سیستم‌های ناوبری از کار افتادند. فرود اضطراری آنقدر سخت بود که تکه‌های هواپیما به داخل موتور راه یافتند و موتور آتش گرفت و کم کم به کل عقب بدنه سرایت کرد. آئروفلوت پس از مشکلات بعد از دوران شوروی ناوگان خود را نوسازی کرد و با اتکا به هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به مسیرهای بین‌المللی پیوست. هواپیمای سوخته نیز در سال 2017 ساخته شده بود و ماه گذشته میلادی سرویس شده بود. مقامات روسی اصرار دارند که آئروفلات سوپرجت‌های سوخوی بیشتری را برای پروازهای منطقه‌ای استفاده کند تا صنعت ساخت هواپیمای داخلی تقویت شود. این هواپیما در شرق روسیه ساخته می‌شود.