فرشاد گلزاری

حمله اسرائیل به رفح این روزها به اصلی‌ترین پرونده جاری در کابینه جنگ تحت فرماندهی نتانیاهو تبدیل شده و به نوعی باید گفت که حالا سربازان تل‌آویو صرفاً در غزه و جبهه شمالی یعنی لبنان مشغول دست و پنجه نرم کردن با حماس و حزب‌الله نیستند، بلکه داده‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد به زودی باید شاهد حمله اسرائیل به رفح باشیم. در این میان الجزیره روز گذشته (یکشنبه) به نقل از منابع میدانی خود اعلام کرد که حملات مستمر اسرائیل به نوار غزه در حالی وارد صد و سی و پنجمین روز خود می‌شود که نظامیان اسرائیلی دست به جنایات جدید در غزه زده‌اند؛ به گونه‌ای که دفتر رسانه‌ای دولتی غزه اعلام کرده ارتش اسرائیل ۲۹ منزل مسکونی را فقط در ۲۴ ساعت گذشته بمباران کرد که ده‌ها کشته بر جای گذاشته است. 

اقدام آمریکا در خصوص وتوی پیش‌نویس قطعنامه جدید الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل آن هم با محوریت غزه و مسائل بشردوستانه به راحتی دست اسرائیل را باز می‌گذارد که هر اقدامی را نه تنها علیه غزه بلکه علیه منطقه رفح انجام دهد

همچنین براساس آمار وزارت بهداشت غزه، حملات اسرائیل به غزه از ابتدای جنگ با حماس که در تاریخ 7 اکتبر 2023 شروع شده ۲۸ هزار و ۹۸۵ کشته و ۶۸ هزار و ۸۸۳ تن مجروح بر جای گذاشته است. در مورد غزه اتفاقات زیادی در جریان است اما یکی از مهمترین مسائلی که اخیراً رخ داد، دستگیری کادر پزشکی و درمان در خان یونس است. در این خصوص اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه در مصاحبه با الجزیره تایید کرد که نظامیان اسرائیل ۷۰ پرسنل پزشکی را در بیمارستان ناصر در خان یونس دستگیر کردند و آنها را مسئول مجروحان و کادر پزشکی در بیمارستان غزه دانست. در این خصوص سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل هم اذعان کرده که نیروهای اطلاعات نظامی و سرویس امنیت داخلی اسرائیل از ناصر الحوت، رئیس بیمارستان ناصر بازجویی کردند و هنوز بعد از دستگیری وی در مورد او تصمیم‌گیری نشده‌ است. آنچه در این میان از حیث نظامی و سیاسی اهمیت پیدا می‌کند، وضعیت رفح و مدل برخورد تل‌آویو با آخرین سنگر آوارگان فلسطینی است. بر اساس گزارش‌های میدانی منتشر شده توپخانه ارتش اسرائیل روز شنبه و یکشنبه شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه را گلوله باران کرد و قایق‌های ارتش اسرائیل هم در سواحل رفح مشغول تیراندازی بوده‌اند. از سوی دیگر گفته شده که عصر شنبه نیز در پی بمباران زمین‌های کشاورزی در شمال رفح توسط ارتش اسرائیل، ۱۰ فلسطینی از جمله کودکان و زنان کشته شده‌اند. در این راستا آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حملات هوایی فزاینده اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه و ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه که به سختی انجام می‌شود، نگران‌کننده است. طبق این اطلاعیه، جمعیت شهر رفح که آوارگان فلسطینی از بیم حملات اسرائیل در آن پناه گرفته‌اند، تقریبا ۱.۵ میلیون نفر بوده و این تعداد نسبت به قبل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، حدود شش برابر شده است! 

طرحی که نتانیاهو در مورد رفح به زودی ارائه خواهد کرد، شامل انتقال فلسطینی‌های حاضر در این منطقه به مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه است و ارتش اسرائیل هرگز به فلسطینی‌ها اجازه عزیمت به مناطق شمالی نوار غزه را نخواهد داد

بی‌اعتنایی تل‌آویو به هشدارهای جهانی 

تمامی رخدادهای مذکور در حالی از مقابل دیدگان جامعه ملل می‌گذرد که در سطح بین‌المللی پس از درخواست الجزایر برای رأی‌گیری درباره قطعنامه‌ای با محوریت آتش‌بس در غزه در روز سه‌شنبه، آمریکا تهدید کرده که پیش‌نویس قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار «آتش‌بس فوری به دلایل انسانی» در نوار غزه می‌شود را وتو خواهد کرد. اقدام آمریکا در خصوص وتوی پیش‌نویس قطعنامه جدید و احتمالی در شورای امنیت سازمان ملل آنهم با محوریت غزه و مسائل بشردوستانه به راحتی دست اسرائیل را باز می‌گذارد که هر اقدامی را نه تنها علیه غزه بلکه علیه منطقه رفح انجام دهد. بر همین اساس شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی اذعان کرده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ظرف روزهای آینده طرح حمله ارتش به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را به کابینه‌اش ارائه خواهد کرد. طبق گزارش این رسانه عبری زبان، طرحی که نتانیاهو ارائه خواهد کرد، شامل انتقال فلسطینی‌ها در رفح به مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه بوده و ارتش اسرائیل هرگز به فلسطینی‌ها اجازه عزیمت به مناطق شمالی نوار غزه را نخواهد داد. تلویزیون این رژیم در گزارش خبری خود به اظهارات بنی گانتس، از وزرای کابینه جنگ اسرائیل اشاره کرد که تاکید کرده بود در صورتی که اسرای اسرائیل از نوار غزه بازنگشتند، جنگ علیه غزه در طول ماه مبارک رمضان ادامه یافته و تا رفح گسترش یابد. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اسرائیل بعد از اینکه ساکنان شمال نوار غزه را با اعمال فشار از این باریکه بیرون راند و با طرح این ادعا که جنوب نوار غزه منطقه امن است، آنها را به آنجا کوچاند؛ اکنون اعلام کرده که قصد دارد به شهر رفح که مملو از آوارگان است، حمله کند. موضوعی که در این میان تعجب‌آور بوده و به نوعی نشان از سیاسی‌کاری در نظام بین‌الملل است، بی‌اعتنایی اسرائیل به هشدارها و همسویی آمریکا با پروژه جدید نتانیاهو یعنی حمله به رفح است. 

در این رابطه فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین اعلام کرد رفح آخرین نقطه حضور فلسطینیان در نوار غزه در بحبوحه درد و رنج‌های مداومی است که محاصره‌شدگان در این شهر واقع در مرزهای مصر با آن روبه‌رو هستند و هرگونه عملیات نظامی می‌تواند این جمعیت عظیم را به کام مرگ بکشاند یا دستکم یک فاجعه به بار بیاورد. ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا هم دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که حمله اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه غیرقابل قبول است، چراکه فلسطینی‌ها جایی برای رفتن ندارند و این اقدام رفح را به یک جهنم علنی تبدیل می‌کند. همچنین امانوئل ماکرون و عبدالفتاح السیسی روسای جمهور فرانسه و مصر در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر بر خطرات هرگونه تشدید تنش نظامی در رفح به دلیل تبعات فاجعه‌بار انسانی برای حدود یک میلیون و نیم فلسطینی در این منطقه تاکید کردند و کنترل بر اوضاع در رفح را لازمه اصلی مهار فاجعه جدید دانستند. وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت که شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده می‌شود هم نگرانی خود را درباره تبعات ویرانگر احتمالی ناشی از عملیات نظامی گسترده اسرائیل در شهر رفح» ابراز کردند. با نگاهی به این اظهارات و مواضع مذکور باید گفت که تمام بازیگران تاثیرگذار فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای در مورد حمله احتمالی اسرائیل به رفح که درون‌مایه طرح نتانیاهو را شکل می‌دهد هشدارهای قطعی داده‌اند اما به نظر می‌رسد که تل‌آویو همانند ماه‌های اخیر قرار نیست که به این هشدارها توجهی داشته باشد.