رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی بین‌المللی در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در هند گفت: به احتمال زیاد با (نیکول) پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان ملاقات خواهم کرد. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه منطقه قره‌باغ را به آرامش دعوت کنیم. این اقداماتی که اکنون در قره‌باغ انجام می‌شود گام درستی نیست. در واقع، این امر در اروپا روی می‌دهد و کشورهای دیگر این را نمی‌پذیرند. 

به گزارش آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما در حال برداشتن گام‌های مهمی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری‌های هسته‌ای و هیدروژنی هستیم. او ضمن استقبال از عضویت اتحادیه آفریقا در گروه ۲۰ گفت: ما به عنوان ترکیه معتقدیم که جهان عادلانه‌تر امکان پذیر است. وی افزود: ترکیه توجه زیادی به تضمین امنیت غذایی در آفریقا دارد، اما هرگونه جایگزینی برای توافق غلات که مشارکت روسیه را حذف کند، قطعا شکست خواهد خورد. در فرآیند کریدور غلات، ما معتقدیم که هر ابتکاری که روسیه را منزوی کند، شکست خواهد خورد، موفقیت آن بسیار کم است. ترکیه و قطر اهمیت زیادی به عرضه غلات به آفریقا می‌دهند که از کمبود مواد غذایی رنج می برد. در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد دادم که ما خود را به یک میلیون تن غلات به آفریقا محدود نکنیم، بلکه در عوض غلات بیشتری ارسال کنیم، زیرا کشورهای آفریقایی به آن نیاز دارند. ما بر این عقیده هستیم که از هرگونه اقدامی که صلح در دریای سیاه را مختل می‌کند و تنش در منطقه را تشدید می‌کند، باید اجتناب شود. به زودی کارگروه ایمنی غذایی را برای کمک به امنیت غذایی جهانی تشکیل خواهیم داد. 

وی همچنین تایید عضویت سوئد در ناتو را وظیفه پارلمان ترکیه دانست و گفت: آری گفتن (به عضویت سوئد در ناتو) برای من امکان پذیر نیست مگر اینکه چنین تصمیمی در مجلس ملی بزرگ ترکیه به تصویب برسد. اردوغان گفت که گفتگوی کوتاهی با بایدن، همتای آمریکایی در حاشیه نشست گروه ۲۰ داشته و با او درباره اف ۱۶ ها صحبت کرده است. 

در همین راستا حکمت حاجی‌اف، مشاور در امور خارجی رئیس جمهوری آذربایجان در توضیح توافق باکو- ارمنستان برای بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل و نقل بین آذربایجان و ارمنستان از جمله کریدور لاچین، در صفحه شخصی خود نوشت: در پاسخ به سوالات از جمله رویترز، پولیتیکو و بی بی سی، محموله خوراکی روسیه توسط صلیب سرخ این کشور و هماهنگ با صلیب سرخ آذربایجان از مسیر آغدام- آسکران به سمت خانکندی (مرکز قره‌باغ) حرکت کرده است. 

این اقدام براساس یک معاهده جداگانه صورت می‌گیرد و ارتباطی با معاهده بازگشایی آغدام - خانکندی و مسیر لاچین - خانکندی برای صلیب سرخ ندارد. در اول سپتامبر آذربایجان به نشانه حسن نیت موافقت خود را با ارسال این محموله اعلام کرد تا تضمینی باشد برای بازگشایی همزمان مسیرهای آغدام- خانکندی و لاچین - خانکندی اما دولت غیرقانونی نپذیرفت. به هر حال ایست بازرسی لاچین و کنترل مرزی آذربایجان باید باقی بماند. 

وی همچنین انتخابات صورت گرفته در قره‌باغ کوهستانی را انتخابات جعلی خوانده و گفته است: این اقدام  یک مانع همراه با پیامدهای منفی است. رژیم دست نشانده باید منحل و برچیده شود این تنها راه برای تضمین صلح پایدار برای ارمنی‌ها و آذربایجانی‌های ساکن قره‌باغ است تا بتوانند همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند. در همین حال خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گزارش کرد، عبور یک کامیون حامل محموله غذایی از روسیه برای ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ در جمهوری آذربایجان با تاخیر روبرو شده است. 

این خبرگزاری در حالی گزارشی درباره تاخیر در عبور این کامیون حامل مواد غذایی منتشر کرد که پیشتر اعلام شد دولت جمهوری آذربایجان و نیروهای ارامنه در قره‌باغ درباره بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل و نقل از جمله یک مسیر کلیدی موسوم به کریدور لاچین توافق کرده‌اند.