در هشتمین روز درگیری‌ها در سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع، با وجود اعلام آتش‌بس انسانی سه روزه به مناسبت عید فطر، درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم از سر گرفته شدند و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند اما روند خروج اتباع خارجی نیز ادامه دارد. سایت شبکه خبری الجزیره درباره آخرین تحولات درگیری‌ها در سودان اعلام کرد، پس از درگیری‌های شدیدی میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع با وجود اعلام آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید فطر، آرامش شکننده‌ای در خارطوم، پایتخت این کشور برقرار شد. از سوی دیگر درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در ام درمان در غرب خارطوم دوباره آغاز شدند. همزمان کشورهای متعددی در حال خارج کردن اتباع خود هستند. در این رابطه آمریکا اعلام کرد که کارمندان سفارت‌خانه‌اش در خارطوم را همراه با خانواده‌هایشان از سودان خارج کرد. وزارت خارجه استرالیا نیز با اعلام اینکه شرایط امنیتی در سودان ناپایدار است و درگیری‌های خشونت‌آمیز ادامه دارند، از شهروندان خود در سودان خواست در مکان امنی پناه بگیرند. همچنین وزارت خارجه مصر اعلام کرد در تلاش برای خارج کردن شهروندان خود از سودان است. این وزارتخانه در ادامه از آنهایی که خارج از خارطوم هستند، خواست در راستای فراهم شدن شرایط انتقالشان، به نزدیکترین مرکز مراجعه کنند.

سفیر روسیه در سودان اعلام کرد: تمامی شهروندان روس در مناطق درگیری به ساختمان سفارت در خارطوم منتقل شدند؛ اما با توجه به ادامه درگیری‌ها، در حال حاضر نمی‌توان درباره عملیات تخلیه هوایی از خارطوم صحبت کرد. وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که پاریس عملیات تخلیه سریع از سودان را برای شهروندان و کادر دیپلمات خود آغاز کرد زیرا درگیری‌های شدید در این کشور وارد هفته دوم خود شدند. این وزارتخانه در ادامه بدون ارائه جزئیات بیشتر تاکید کرد که عملیات تخلیه شامل شهروندان اروپایی و اتباع دیگر کشورهای هم‌پیمان خواهد بود. وزیر دفاع سوئد نیز اعلام کرد، دولت سوئد قصد دارد برای تخلیه شهروندانش از سودان نیروی نظامی اعزام کند.

وی در کنفرانسی خبری گفت: این تصمیم بدان معناست که پارلمان سوئد به دولت اجازه می‌دهد تا طبق قوانین بین‌المللی نیروهای نظامی را به منظور حمایت و انجام عملیات تخلیه اتباع خارجی از سودان اعزام کند. قطعا این کار با همکاری نزدیک با سازمان‌های بین‌المللی و دیگر کشورها انجام خواهد شد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با علی الصادق، همتای سودانی خود درباره خارج کردن شهروندان ترکیه‌ای از سودان در پی آغاز درگیری‌های مسلحانه در این کشور گفت‌وگو کرد. سفارت ترکیه در خارطوم پیش از این اعلام کرده بود که دیروز (یکشنبه) اتباع ترکیه‌ای را که تمایل به خروج از سودان دارند، از این کشور خارج خواهد کرد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد، پس از آرامش شکننده‌ای که شامگاه شنبه در خارطوم در پی درگیری‌های شدید میان دو طرف در منطقه بحری در شمال این استان برقرار شد، صدای تیراندازی‌های پراکنده‌ای در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم شنیده شدند. اما در محله‌های بری، کافوری و جبره که از زمان آغاز درگیری‌ها در شنبه گذشته شاهد درگیری‌هایی بودند، آرامش برقرار شد. همچنین طبق گزارش سایت سازمان نت بلاکس که مسئول نظارت بر دسترسی به شبکه جهانی اینترنت بوده و دفتر آن در لندن واقع است، سودان در دومین هفته درگیری‌ها از قطع تقریبا کامل اینترنت رنج می‌برد و طبق داده‌ها میزان دسترسی شهروندان سودانی به اینترنت ۲ درصد است. وزارت بهداشت سودان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد کل زخمی‌های درگیری‌ها در این کشور به ۱۹۲۹ تن رسیده و در نتیجه درگیری‌ها ۳۰ بیمارستان تعطیل شدند. بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت طی این درگیری‌ها ۴۱۳ نفر کشته شده‌اند.