رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (دوشنبه) گفت که یک هیئت ناظر به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اعزام شده و انتظار می‌رود طی روزهای آینده به مقصد برسند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «آن روز فرا رسیده است. هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است. ما باید از امنیت و ایمنی بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و اوکراین محافظت کنیم. مفتخرم که این هیأت را که طی روزهای آینده به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خواهند رسید، هدایت می‌کنم.»

گروسی گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند «حضور دائمی» خود را در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا فراهم کند. یوگنی بالیتسکی، رئیس منطقه زاپوریژیا نیز به اسپوتنیک گفت: مقامات منطقه‌ای آماده‌اند تا از هیأت آژانس استقبال و امنیت را تضمین کنند اما مشخص نیست که آیا اوکراین هم آماده است طی این دیدار آتش‌بس را بپذیرد یا خیر.

وی هشدار داد که اگر در پی حملات اوکراینی‌ها، اتفاقی برای این نیروگاه هسته‌ای رخ دهد، تبعات آن با فجایع نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و فوکوشیما «قابل قیاس» است و از آنجایی که تشعشعات آن می‌توانند به کانال کریمه و دریای سیاه برسند، فاجعه‌ای برای اروپا رخ خواهد داد.