معاون رئیس شورای امنیت روسیه دیروز (دوشنبه) تاکید کرد، وضعیت فعلی روابط روسیه و آمریکا هم اکنون در پایین‌ترین سطح یعنی صفر مطلق است.

به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما در حال حاضر هیچ روابطی با آمریکا نداریم. وضعیت این روابط در سطح دمای صفر کلوین است و امروز لزومی برای از انجماد خارج ساختنش نیست و هنوز نیازی به مذاکره با آمریکا نیست. این برای روسیه مضر است.»

او خاطر نشان کرد، همچنین بررسی دست زدن به مذاکراتی جدید با آمریکا بر سر تمدید معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت جدید) هنوز زود است.

مدودف افزود: «این کار به تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بستگی خواهد داشت. من به نوبه خود به عنوان فردی که مستقیماً با معاهده استارت جدید مرتبط بودم و آن را در سال ۲۰۱۰ امضا کردم، اکنون را به عنوان زمان مذاکرات جدید، بدترین زمان ممکن می‌دانم.»

عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا  50 سال طول می‌کشد

مدودف همچنین باور دارد که محقق شدن عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا بیش از ۵۰ سال طول خواهد کشید. او پیش‌بینی کرد که اوکراین تا دهه 50 قرن ۲۱ (یعنی بین سال‌های ۲۰۵۰ تا ۲۰۵۹) به عضویت اتحادیه اروپا دست یابد، اما شاید تا آن زمان دیگر این اتحادیه وجود نداشته باشد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تنها چهار روز پس از حمله روسیه، درخواست کشورش برای عضویت در اتحادیه اروپا را اعلام کرد و این اظهارات مدودف چند روز پس از آن مطرح شد که کمیسیون اروپا با اعطای عنوان «نامزد عضویت» به اوکراین موافقت کرد. او عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را به پی‌ریزی کمونیسم در اتحاد جماهیر شوروی تشبیه کرد. مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت: ما فرزندان دهه ۱۹۷۰ همه منتظر آغاز کمونیسم بودیم. حیف که این اتفاق نیافتاد. اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و حزب کمونیست جماهیر شوروی منحل شد. وعده پیدایش شادی جهانی در اتحاد جماهیر شوروی مرا به یاد افسون‌های کمیسیون اروپا درباره نامزدی عضویت اوکراین می‌اندازد. او همچنین به عضویت ترکیه اشاره کرد. آنکارا در سال ۱۹۸۷ خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد که آن زمان به نام «جامعه اقتصادی اروپا» شناخته می‌شد و هنوز نتوانسته رسما عضو آن شود و مذاکرات آن بلاتکلیف مانده است. ترکیه در حال حاضر در اتحادیه گمرگ این نهاد عضو است.

از سوی دیگر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری د.پ.آ گفت: اتحادیه اروپا باید برای گسترش آماده شود. به منظور رسیدن به این هدف باید ساختارها و روندهای تصمیم‌گیری را به ‌روز رسانی کند. همیشه نمی‌توان تصمیمات درباره مسائلی که امروز به راه‌حل نیاز دارند را با اتفاق آرا اتخاذ کرد. ما درباره این موضوع و موضوعات دیگر در نشست قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا صحبت خواهیم کرد. وی افزود: لازم است که راه حل‌های مشخصی درباره پذیرش کشورهایی که 20 سال پیش به آنها عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا اعطا شده، ارائه شود. در غیر این صورت اینگونه به نظر می‌رسد که این عنوان هیچ معنایی ندارد. کمیسیون اروپا روز جمعه به شورای اروپا توصیه کرد تا به اوکراین و مولداوی عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا داده شود، اما اعطای این عنوان به گرجستان را به تعویق انداخت. تصمیم نهایی در این باره توسط سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی که قرار است 23 و 23 ژوئن سال جاری میلادی (دوم و سوم تیرماه) در بروکسل برگزار شود، اتخاذ شود. اگر این نشست به اوکراین و مولداوی عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا را اعطا کند، هر یک از آنها باید پیش از آغاز روند پذیرش یک سری اصلاحات انجام دهند.