فرشاد گلزاری

 بدون هیچ تردیدی می‌توان گفت جمهوری فدرال آلمان طی دو دهه اخیر، تحولات بنیادین عجیبی را تجربه کرده است. کشوری که به دلیل حماقت‌های یک‌جانبه «آدولف هیتلر» به عنوان پیشوای نازیسم، تا سه سال پیش مجوز راه‌اندزی ارتش را نداشت و هنوز هم در حال پرداخت غرامت در پشت‌پرده به اسرائیل و یهودی‌ها به دلیل وقوع هولوکاست است؛ از سال‌ها قبل دوران طلایی و جدید خود را تجربه و به سکوی نخست اتحادیه اروپا پرش کرد. بر اساس اسناد و اظهارات خبرگان سیاسی، بدون تردید دلیل پیشرفت و پرشِ آلمان را باید حضور «آنگلا مرکل» دانست. زنی که به او لقب «بانوی آهنین» داده‌اند و از سال 2005 تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ (۴ مهر ۱۴۰۰) به عنوان صدراعظم آلمان، بر این کرسی خواهد نشست. او را بانوی آهنین می‌نامند  چراکه در بحران مالی اروپا، به یونان رفت و این کشور را از فروپاشی نجات داد و همین موضوع در مورد بحران‌های مالی در پرتغال یا ایتالیا هم صدق می‌کند. نباید فراموش کرد که مرکل در برهه‌های بسیار سختی از تاریخِ اروپا، این بلوک را هدایت و راهبری کرد تا از فروپاشی آن جلوگیری کند. در مقابل بسیاری از کشورهای درجه دوم اروپا که عمدتاً در شرق این قاره قرار دارند، معتقدند که سیاست‌های مرکل و حزب دموکرات مسیحی آلمان، یک خودکامگی محض به حساب می‌آید؛ چراکه اقدامات او در عرصه اقتصادی و سهمیه‌بندی‌های اجتماعی در مورد بحران پناهجویان را قبول ندارند و به شدت مورد نقد قرار داده‌اند. با این تفاسیر مرکل را اسطوره تکرار ناشدنی در عرصه سیاست می‌دانند که ریشه او را باید در حزب دموکرات مسیحی دانست. حزبی که بدون تردید و صرفاً یک محفل سیاسی به حساب نمی‌آید، بلکه باید این حزب را آموزشگاه رهبران ارشد اروپایی دانست. علاوه بر مرکل که 16 سال است صِدارت این کشور را به عهده دارد، اورزلا فن درلاین، رئیس کنونی کمیسیون اتحادیه اروپا هم از همین حزب بیرون آمده و این نشان می‌دهد که اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان به خوبی توانسته است برای خود و اروپا، کادرسازی انجام دهد. بر این اساس مرکل از سال 2000 تا 2018 رهبری حزب دموکرات مسیحی را به عهده داشت و پس از آن «آنه‌گرت کرامپ کارنباوئر» ریاست حزب را به عهده گرفت که او هم از این سمت کنار رفت. بر همین اساس حزب محافظه‌کار اتحاد دموکرات مسیحی آلمان، کنگره خود را جمعه و شنبه به صورت آنلاین برگزار کرد تا ۱۰۰۱ نماینده برای انتخاب رهبر قدرتمندترین حزب آلمان رأی دهند. همانگونه که همه می‌دانند، برنده این انتخابات می‌تواند جانشین صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل شود که در این مسیر سه نامزد اصلی وجود داشت. نوربرت راتگن، وزیر پیشین محیط زیست ۵۶ ساله، آرمین لاشت، رئیس‌الوزرای ایالت نوردراین-وستفالن که 59 سال دارد و نفر سوم هم فریدریش مرز ۶۵ ساله است که یک محافظه‌کار آلمانی به حساب می‌آید. رقابت میان این سه نفر باعث شد تنور انتخابات رهبر آینده حزب دموکرات مسیحی آلمان داغتر از گذشته شود؛ چراکه پیروز این انتخابات بدون تردید به راحتی می‌تواند جایگزین مرکل در مقام صدراعظمی شود.

حزب دموکرات مسیحی را باید آموزشگاه رهبران ارشد اروپایی دانست، چراکه علاوه بر مرکل که 16 سال است صِدارت این کشور را به عهده دارد، اورزلا فن درلاین، رئیس کنونی کمیسیون اتحادیه اروپا هم از همین حزب بیرون آمده که نشان از اهمیت کادرسازی برای این جریان دارد

رهبر جدید کیست؟

بالاخره نتایج این انتخابات اعلام شد و بر اساس آن «آرمین لاشت» به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان انتخاب شد. او متولد ۱۸ فوریه ۱۹۶۱ در آخن است و از سال 2017 به عضو حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU) درآمد و یازدهمین نخست وزیر نوردراین-وستفالن به حساب می‌آید. او طی سه سال گذشته یک دولت ایالتی ائتلافی را رهبری کرده و در نهایت دو روز پیش (شنبه) به ریاست این حزب انتخاب شد. لاشت به همراه سه برادر کوچکترش در یک خانواده طبقه متوسط کاتولیک در شهر آخن آلمان بزرگ شد.

پدربزرگش هوبرت لاشت در دهه ۱۹۲۰ از دهکده‌ای در شمال جامعه آلمانی زبان بلژیک، به آخن مهاجرت کرد. از ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸ لاشت یک دوره کارآموزی خبرنگاری را در یک ایستگاه رادیویی به پایان رساند و سپس به عنوان روزنامه نگار مستقل در تلویزیون بایرن و ایستگاه‌های رادیویی این ایالت تا سال ۱۹۹۴ و همچنین مشاور رئیس وقت پارلمان آلمان «ریتا ساسموت» فعالیت داشت. آرمین لاشت در سال ۱۹۷۹ در ۱۸ سالگی به حزب دموکرات مسیحی پیوست و در شورای شهر آخن ، جوانترین مشاور این حزب شد که تا سال ۲۰۰۴ نیز عضو آن بود.

آرمین لاشت در سال ۲۰۰۸ در مسیر احترام و تمایل به گفتگو با پیروان سایر ادیان از جمله با مسلمانان، مبارزه کرد و به همین دلیل اگر او به جای مرکل بر مسند قدرت بنشیند، همان سیاست‌های مهاجرپذیری را ادامه خواهد داد

در سال 2005 او اولین وزیر دولت برای پروژه همزیستی مهاجران در وزارت ادغام آلمان بود. او از یک سیاست یکپارچه برای ارتقا سیستم آموزشی و فرصت ها حمایت می‌کند و معتقد است که آلمان به مهاجرت احتیاج دارد و حتی برای آن، ۳۸ درصد کودکان زیر شش سال که سابقه مهاجرت دارند، باید به کشور فرصت‌ها تبدیل شود.  لاشت یک کاتولیک معتقد است و از سال ۱۹۶۱ به عنوان عضوی از کلیسای سنت میشائل در آخن جایی که غسل تعمید داده شد، فعالیت کرده است و به همین دلیل در سال ۲۰۰۸ در مسیر احترام و تمایل به گفتگو از جمله با مسلمانان، مبارزه کرد و به همین دلیل اگر او به جای مرکل بر مسند قدرت بنشیند، همان سیاست‌های مهاجرپذیری را ادامه خواهد داد. او همچنین در مورد اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های حمایتی شهرداری، آژانس‌های رفاهی مستقل و آژانس استخدام فدرال نظریه‌های مثبتی دارد و معتقد است که این نهادها باید به هر ترتیبی که شده در ریشه‌کن کردن بیکاری و فقر مفید عمل کنند. این کارنامه او در حالی مورد نظر خواهد بود که بسیاری از تحلیلگران داخلی و شهروندان آلمان از اقدامات او در مورد پیشگیری از کرونا انتقاد جدی می‌کنند.

در بحوحه همه گیری کرونا در ۳۰ مارس ۲۰۲۰ لاشت تلاش کرد طرحی را با دسترسی گسترده و حقوق ویژه به شکل فوری اجرایی کند و با ارائه پیش نویس یک قانون، خواستار جذب پزشکان در نوردراین-وستفالن شد که حرفه پزشکی به شدت با آن مخالفت کرد و همچنین مدیریت او را زیر  سوال بردند.

به هر ترتیب، آرمین لاشت به عنوان رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی و یکی از قدرتمندترین احزاب سیاسی اروپا انتخاب شده است و احتمال دارد که در آینده به عنوان صدراعظم آلمان معرفی شود؛ اما مساله اینجاست که بدون تردید او ادامه‌دهنده سیاست‌های مرکل خواهد بود: چه در حوزه داخلی و چه در رهبری اتحادیه اروپا.