فرشاد گلزاری

پس‌لرزه‌های شورش طرفداران دونالد ترامپ مقابل کنگره آمریکا و هجوم آنها به ساختمان قوه مقنن این کشور همچنان ادامه دارد. هنوز واکنش‌های مقامات داخلی به این اقدام تمام نشده که حالا نوبت به نهادهای بین‌المللی رسیده تا ترامپ را برای تحریک لشگر راست‌های افراطی علیه قوه مقننه مورد انتقاد دهند.

به عنوان مثال راوینا شمدسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل درباره رویدادهای اخیر و حمله به کنگره آمریکا اعلام کرد که «ما به شدت از اوضاع رخ داده و خشونت‌ها و انزجار از سوی رهبران سیاسی نگران هستیم و از رئیس‌جمهوری ایالات متحده و سایر رهبران سیاسی می‌خواهیم تا لحن بسیار خطرناک و نادرست خود را که در حال گسترش است، کنار بگذارند».

نکته‌ای که در اینجا باید مدنظر قرار گیرد، اشاره سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل به «رهبران سیاسی» است. او نه تنها ترامپ بلکه سایر مقامات سیاسی ایالات متحده را هم مورد اشاره قرار داده است و دلیل آن را هم روز گذشته (شنبه) روزنامه نیویورک‌تایمز افشا کرد. این روزنامه گزارش داده است که دریک اوانز، نماینده مجلس نمایندگان از ویرجینیای غربی، ویدئویی از دقایق ورودش به کنگره به اشتراک گذاشته بوده که بعداً آن را حذف کرد؛ چراکه در این ویدئو او در حال همراهی کسانی است که به کنگره یورش برده‌اند.

تری لین ویوِر، نماینده ایالت تنسی، هم به نشریه «تِنِسیَن» گفته است که می‌خواسته در مرکز کارزار پیش از هجوم مردم داخل کنگره باشد! از سوی دیگر آماندا چِیس، سناتور جمهوریخواه ایالت ویرجینیا، به‌رغم شواهد بسیار، بروز خشونت (در کنگره) را تکذیب و بعداً در صفحه خود در توئیتر، پلیس را به قتل یک زن کالیفرنیایی در داخل ساختمان کنگره متهم کرد.

در ادامه این گزارش داده‌های دیگری هم وجود دارد که نشان‌دهنده پشت‌پرده خشونت‌های روز چهارشنبه در کنگره آمریکا بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است که جاستین هیل، نماینده ایالت میسوری، از حضور در مراسم تحلیف خود در این ایالت خودداری کرد تا در اجتماع واشنگتن شرکت کند. همچنین سناتور داگ ماستریانو از ایالت پنسیلوانیا، اعزام یک اتوبوس حامل مردم به واشنگتن دی‌سی را سازماندهی کرد اما بعداً در یک ویدئو خاطرنشان کرده که در درگیری با پلیس شرکت نداشته است.

بر اساس اعلام تنظیم‌کنندگان لایحه استیضاح ترامپ، از جمله اتهاماتی که او به موجب آنها سزاوار استیضاح شناخته شده، «تشویق آگاهانه به شورش علیه حکومت» است و در جایی دیگر از این لایحه آمده که او همچنین به «خیانت علیه سوگند ریاست‌جمهوری» متهم شده است

این آمار و اطلاعات بدون تردید برای بسیاری از خبرنگاران آمریکایی، تحلیلگران سیاست داخلی در ایالات متحده و همچنین نهادهای امنیت داخلی این کشور (به خصوص اف.بی.آی) مهم است؛ چراکه آنها با استناد به همین داده‌ها می‌توانند به تمام دنیا بفهماند که ارشدترین مقامات سیاسی آمریکا که وظیفه آنها قانونگذاری و حفاظت از تمامیت قانون اساسی ایالات متحده است، خودشان در این هجومِ بی‌سابقه که بسیاری آن را «آنارشیِ آمریکایی» خوانده‌اند، حضور داشته و حتی وقوع آن را تسهیل کرده‌اند، اما هیچ اقدامی علیه آنها صورت نگرفته است.

جالب اینجاست که شورشیان هوادار دونالد ترامپ که به ساختمان کنگره این کشور حمله کردند، اکنون با واکنش‌های جدی در محل کار خود روبه‌رو شده‌اند.

آسوشیتدپرس که خبرنگارانش در روز چهارشنبه مقابل کنگره توسط طرفداران ترامپ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و تجهیزاتشان به کلی تخریب شد، در گزارش روز گذشته خود (شنبه) نوشته است که برخی از شرکت‌کنندگان در حمله به ساختمان کنگره، با خطر اخراج و از دست دادن کارشان مواجه هستند. همچنین برخی صاحبان مشاغل از شبکه‌های اجتماعی حذف و موسسات آنها  تحریم و کارمندان مشاغل دیگر نیز اخراج شده‌اند. بر این اساس مردم در شبکه‌های اجتماعی تلاش کرده‌اند چهره شورشیان را شناسایی کنند و شرکت‌های تجاری تحت فشارند تا این افراد را اخراج کنند.

به زعم طیف گسترده‌ای از شهروندان آمریکا، این بلوایی است که ترامپ به وجود آورده و حالا سوال این است که ساختار قانونی و سیاسی آمریکا می‌خواهند با ترامپ چه کنند؟

طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، اگر معاون رئیس‌جمهوری و اکثریت وزرای کابینه به این نتیجه برسند که رئیس‌جمهور قادر به انجام وظایف خود نیست، می‌توانند این موضوع را به صورت کتبی برای رهبران کنگره آمریکا ارسال کنند

دور دوم استیضاح

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که این آشوب را ترامپ به راه انداخته و بسیاری از چهره‌های دور و نزدیک به او هم تا حدی که در توانشان بوده او را در این مسیر حمایت کرده‌آند یا اساساً بخشی از این آشوب را مرتفع کرده‌اند. بر این اساس نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از مطرح شدن لایحه استیضاح دونالد ترامپ در روز دوشنبه (فردا) خبر داده است.

گفته شده که سه نماینده دموکرات کنگره در تدوین متن لایحه استیضاح ترامپ نقش دارند که عبارتند از تد لیو، دیوید سیسیلین و جیم راسکین. این سه نماینده دموکرات متن لایحه استیضاح ترامپ را تهیه کرده‌اند و در همین راستا پایگاه خبری هیل اعلام کرده که حداقل ۱۶۰نماینده دیگر از این لایحه پشتیبانی کرده‌اند.

بر این اساس باید گفت که نانسی پلوسی و به طور کلی دموکرات‌های سنا و مجلس نمایندگان تنها طی 10 روز باقی مانده از حیات سیاسی ترامپ در کاخ سفید به دنبال آن هستند تا رئیس‌جمهور یک دوره‌ای این کشور را بر اساس بند چهار متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا استیضاح کنند. بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، اگر معاون رئیس جمهوری و اکثریت وزرای کابینه به این نتیجه برسند که رئیس جمهور قادر به انجام وظایف خود نیست، می‌توانند این موضوع را به صورت کتبی برای رهبران کنگره آمریکا ارسال کنند.

پس از این اتفاق، معاون رئیس‌جمهور بلافاصله سرپرست ریاست جمهوری می‌شود و اگر رئیس‌جمهور در این مورد اعتراض داشته باشد، کنگره با دو سوم رأی مجلس نمایندگان و سنا می‌تواند معاون رئیس جمهور را در این سمت نگه دارد. بر اساس اعلام تنظیم‌کنندگان لایحه استیضاح ترامپ، از جمله اتهاماتی که او به موجب آنها سزاوار استیضاح شناخته شده، «تشویق آگاهانه به شورش علیه حکومت» است.

در جایی دیگر از این لایحه آمده که او همچنین به «خیانت علیه سوگند ریاست‌جمهوری» متهم شده است. این اتهام‌ها به خوبی نشان می‌دهد که اگر در مدت باقی مانده ترامپ استیضاح شود، برخلاف استیضاح اخیر او، بخشی از جمهوریخواهان هم در کنار دموکرات‌ها و علیه وی صف‌آرایی می‌کنند.

این در حالیست که 12 شبکه اجتماعی اعم از توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام، توئیتر، پینترست، دیسکورد، تیک‌تاک، اسنپ چت، فیسبوک و حتی گوگل تمامی حساب‌های مربوط به ترامپ و حتی طرفداران وی را برای همیشه مسدود کرده‌اند.

اقدامی که شاید قدم اول برای خشکاندن ریشه «ترامپیسم» و هرگونه حرکت افراطی دیگر در این مقیاس باشد.