وکلای مدافع حکومت عربستان در پرونده شکایت خانواده های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر قرار است وکیل محمد بن سلمان در پرونده اتهام سوءقصد به یک مقام اطلاعاتی ارشد سابق عربستانی با هدف جلوگیری از درز کردن اسرار مربوط به چگونگی به قدرت رسیدنش باشند. به نوشته واشنگتن پست، این اقدامات حقوقی در هفته‌های اخیر در حالی حادث شده‌اند که دولت عربستان شدیدا تلاش به دفاع از خود در مقابل منتقدان در ارتباط با دو مورد شکایت ثبت شده علیه ولیعهد این کشور در آمریکا از ماه اوت تا کنون دارد و خودش را برای وقوع تغییرات سیاسی احتمالی در پی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آماده می‌کند. در پرونده‌های مجزا، محمد بن سلمان متهم به صدور دستور کشتن و مثله سازی جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف ریاض، در اکتبر ۲۰۱۸ و دسیسه چینی برای تروری به شکل مشابه علیه سعد الجابری، مقام اطلاعاتی سابق عربستان و همپیمان اطلاعاتی آمریکا شده است.

این پرونده ها در بردارنده نقض‌های فاحش حقوق بشری، شکنجه و قتل از سوی قدیمی‌ترین همپیمان آمریکا در خاور میانه بوده و از سوی دیوید پرسمن برای الجابری و همچنین کیث ام. هارپر برای خدیجه چنگیر، نامزد جمال خاشقجی و یک گروه حقوق بشری تاسیس شده توسط وی وکالت می‌شود. هر دو وکیل از فرستاده‌های سابق دولت اوباما به نهادهای سازمان ملل هستند که از طریق شرکت حقوقی جنر اند بلاک یک طرح جدید استراتژی جهان و حقوق بشر را به پیش می‌برند.

تحلیلگران می‌گویند این پرونده‌ها در زمانی حساس برای روابط آمریکا و عربستان مطرح شده و روند بررسی ادامه دار اقدامات حاکمیت مستبد محمد بن سلمان را در حالی که بسیاری از دموکراتها و برخی جمهوریخواهان آمریکا فاجعه انسانی ایجاد شده به سبب جنگ داخلی عربستان دریمن را محکوم کرده‌اند، تهدید می‌کند. بروس ریدل، مقام سابق سازمان سیا و عضو فعلی انستیتوی بروکینگز گفت، در ضمن احتمال عدم پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، سعودی‌ها دارند با تاخیر در میابند که قرار است با یک واشنگتن متخاصم‌تر نسبت به روندی که در چهار سال گذشته وجود داشت و شاید حتی متخاصم‌ترین واشنگتنی که تاکنون با آن مواجه شده‌اند، روبرو شوند. کنگره رای به پایان دادن به میلیاردها دلار فروش تسلیحاتی به عربستان در سال گذشته میلادی داد در حالی که وتوی ریاست جمهوری آمریکا آنرا خنثی سخت.

ریدل که با چند نسل از رهبران عربستانی بعد از پیوستن به سیا در ۱۹۷۷ کار کرده بیان کرد: وضعیت برای عربستان تقریبا به میزان زیادی حساس شده است. این شکایتها تنها به مردم یک الگو از تلاشهای عربستان برای مرعوب ساختن منتقدان حکومت، اگر که آنها را نخواهد بکشد، یاد آوری می کنند. مایکل کی. کلوگ، ماه گذشته میلادی در جدیدترین تحول مربوط به پرونده الجابری به دادگاه اعلام کرد از محمد بن سلمان دفاع خواهد کرد. شاکیان اطلاعیه شکایت را از طریق پست نزد دربار سلطنتی و کاخ ریاض علاوه بر ارسال از طریق پیامرسان واتس آپ فرستادند. خالد، پسر الجابری در بیانیه‌ای روز پنجشنبه به منظور اعلام این که محمد بن سلمان رسما از پرونده مطلع شده، گفت: ما امید داریم که محمد بن سلمان ملزم به توضیح به قاضی فدرال دادگاه آمریکا شود که چرا تلاش کرده پدر من را کمی بعد از قتل جمال خاشقجی ترور کند و چرا به کمپین ترور علیه خانواده من ادامه می‌دهد. خالد الجابری ۳۶ ساله که به پدرش در تبعید در تورنتو پیوسته در مصاحبه‌ای گفت، پدرش ارتباطات واتس اپی با محمد و دیگر متهمان داشته و این سرویس را ابزار مورد علاقه ولیعهد عربستان برای ارتباط از جمله با رهبران خارجی خواند.