حمله مجدد راکتی به نیروهای آمریکایی در عراق

   در عراق بار دیگر پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد مورد حمله راکتی قرار گرفته است. نیروهای ارتش آمریکا و محافل امنیتی عراق دیروز (۱۴ مارس) از این حمله خبر دادند.

درباره تلفات احتمالی این حمله گزارش رسمی داده نشده، اما به گفته خبرگزاری فرانسه دو نفر از مأموران پدافند هوایی عراق به شدت زخمی شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از ارتش عراق نوشت که در این حمله ۳۳ موشک کاتیوشا به سمت پایگاه تاجی شلیک شده که باعث مجروح شدن شدید چندین عضو نیروی هوایی عراق شده است.

پایگاه تاجی اقامتگاه گروهی از ارتشیان آمریکا و بریتانیا است و گفته می‌شود که بیشتر سربازان خارجی با مأموریت مبارزه با بنیادگرایان «خلافت اسلامی» (داعش) در این پادگان مستقر هستند.

در حمله راکتی قبلی به پادگان تاجی که چهارشنبه گذشته (۱۱ مارس) روی داد، دو مرد آمریکایی و یک زن بریتانیایی کشته شدند.

بیانیه ستاد عملیات مشترک عراق درباره حملات راکتی به اردوگاه التاجی

عملیات مشترک عراق بیانیه‌ای درباره حملات موشکی به اردوگاه التاجی صادر کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق دیروز -شنبه- با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «راس ساعت ۱۱ امروز اردوگاه التاجی پس از  اصابت ۳۳ موشک کاتیوشا به یگان‌های دفاعی هوایی عراق و نزدیکی هیئت نمایندگی ائتلاف بین‌المللی مورد حمله قرار گرفت. نیروهای ما به هفت سکوی پرتاب موشک در منطقه ابوعظام در شمال بغداد دست یافتند همچنین ۲۴ موشک آماده پرتاب پیدا کردند که آن‌ها را خنثی کردند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این تجاوز آشکار باعث زخمی شدن تعدادی از نیروهای دفاع هوایی شد که حال آن‌ها بسیار وخیم است و ما همه اقدامات لازم برای پیگرد عاملان این حمله و دستگیری آن‌ها را اتخاذ خواهیم کرد.»

بیانیه مذکور نوشته است: «امکان ندارد بدین شکل به امنیت عراق آسیب وارد شود و سرانجام هر تلاشی برای آسب رساندن به سیاست و حاکمیت عراق و یا جایگزینی آن شکست حتمی است و با قدرت قانون و قضای عراق مواجه خواهد شد. عاملان این حمله باید خود را معرفی کنند و مسئولیت قانونی آن را بپذیرند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «با اقدام آمریکا و یا هر طرف دیگری به عملیات بدون کسب موافقت دولت عراق و فرمانده نیروهای مسلح مخالف هستیم و چنین اقداماتی نه تنها این حملات را متوقف نکرده بلکه آن‌ها را تقویت و خسارت‌های بیشتری به مردم عراق وارد می‌کند که در نتیجه مستلزم شتاب در اجرای تصمیم پارلمان برای خروج نیروهای آمریکا خواهد بود.»

پرواز گسترده هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه القائم

متعاقب این حملات، گزارش‌ها حاکی از پرواز گسترده هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه القائم است.

بر اساس این گزارش‌ها، چندین حمله توپخانه‌ای نیز در مرزهای غربی عراق با سوریه رخ داده است.  احتمال می‌رود این حملات توسط نظامیان آمریکایی صورت گرفته باشد.

پرواز جنگنده‌های عراقی درآسمان بغداد

در همین راستا، منبعی در پلیس عراق دیروز -شنبه- از پرواز هواپیماهای نظامی عراق به دنبال حمله به اردوگاه التاجی بر فراز آسمان بغداد در سطح پایین خبر داد.

پیش از این منابع امنیتی عراق از اصابت ۱۱ موشک کاتیوشا به اردوگاه التاجی در بغداد خبر دادند.