آریا رهنورد

به محض قطعی شدن حضور توپچی‌ها در فینال یورولیگ با عبور از والنسیا، نگرانی‌ها در مورد غیبت احتمالی «هنریک میختاریان» در این مسابقه میان هواداران آرسنال به اوج رسید. آنها امیدوار بودند ستاره ارمنی تیم‌شان بتواند تیم را در سفر به باکو همراهی کند اما در نهایت باشگاه لندنی رسما اعلام کرد که سلامت این بازیکن برایش در اولویت است و هنریک در دیدار نهایی لیگ اروپا حاضر نخواهد بود. این داستان، حالا انتقادهای وحشتناکی را علیه یوفا به همراه داشته است. اتحادیه فوتبال اروپا همواره بر جدایی سیاست از فوتبال تاکید کرده اما در این مورد خاص، عملا تسلیم تنش‌های میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان شده است.

آرسنال در حالی چهارشنبه‌شب دیدار نهایی لیگ اروپا را روبه‌روی چلسی برگزار می‌کند که در این مسابقه یکی از ستاره‌های خط هافبکش را در اختیار ندارد. «هنریک میختاریان» نه از مصدومیت رنج می‌برد و نه با محرومیت درگیر است. او به دلیل شرایط خاص رقم خورده میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، نمی‌تواند آرسنال را در حساس‌ترین مسابقه فصل همراهی کند. قرمزهای شمال لندن در این فصل هیچ جامی به دست نیاورده‌اند و مسابقه چهارشنبه‌شب، فرصت کلیدی این تیم برای رسیدن به اولین جام در دوران مربیگری اونای امری خواهد بود. حضور آنها در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا نیز بستگی به بردن این جام دارد و طبیعی به نظر می‌رسد که آنها بخواهند با تمام نیروهای‌شان برابر چلسی قرار بگیرند. با این وجود مشکلات میان دو کشور در «قرن بیست و یکم» اجازه سفر به باکو را از میکی گرفته است. مدافع پرتجربه آرسنال لورن کوشیلنی در اعتراض به وضعیت میختاریان، تقدیم شدن میزبانی فینال یورولیگ به باکو را یک اشتباه نابخشودنی از سوی فیفا دانسته و مدعی شده که اتحادیه فوتبال اروپا با این تصمیم لطمه بزرگی به باشگاه آرسنال زده است. اونای امری که پیش از این با سویا متخصص بردن یورولیگ نشان داده نیز از ماجرای به وجود آمده برای مرد شماره هفت تیمش راضی به نظر نمی‌رسد:«این خبر بسیار بدی برای من بود. باید به این مسائل احترام بگذاریم. چراکه ما چیزی درباره جزئیات روابط کشورهای دیگر با هم نمی‌دانیم. هنریک با تمام وجود دوست داشت تا در این مسابقه به میدان برود اما وضعیت او در آذربایجان خطرناک به نظر می‌رسید.» خود میختاریان نیز به خاطر از دست دادن این مسابقه حسرت می‌خورد و البته امیدوار است قرمزها با جام به خانه برگردند:«بازی در چنین مسابقه‌هایی آرزوی یک فوتبالیست است. ممکن است هر سال نتوانید در چنین نبردهایی به میدان بروید. ما همه گزینه‌ها را در نظر گرفتیم و در نهایت تصمیم بر این شد که با تیم سفر نکنم اما از راه دور هم‌تیمی‌ها را تشویق می‌کنم.»

باشگاه آرسنال برای بردن هنریک به باکو، خواستار تضمین‌هایی جدی و مستحکم از سوی کشور میزبان شده بود. یوفا و فدراسیون فوتبال آذربایجان، اصرار دارند که چنین تضمین‌هایی را به توپچی‌ها داده‌اند اما خود میختاریان برای چنین سفری احساس امنیت نداشته و از طرفی نیز نمی‌خواسته تیمش را در خطر فشار و تنش بیش از حد قرار بدهد. به نظر می‌رسد تصمیم هافبک توپچی‌ها در درجه اول یک «تصمیم شخصی» بوده اما بدون تردید روابط میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان، هراس بزرگی برای این هافبک به وجود آورده است. سه سال و دو ماه پیش بود که آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد اختلاف‌شان در «قره‌باغ» روی هم آتش گشودند. این سنگین‌ترین درگیری‌های نظامی دو کشور پس از آتش بس سال 1994 بود. بلافاصله روسیه نیز وارد مناقشه شد و از هر دو کشور خواست که از درگیری نظامی دست بکشند. این دو کشور به عنوان جمهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، در چند دهه گذشته بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ با هم اختلاف‌ شدیدی داشته‌اند. منطقه قره‌باغ، اکثریتی ارمنی دارد اما زمان شوروی سابق، تحت کنترل آذربایجان بوده است. حتی مردادماه سال گذشته، زمزمه‌های جنگ میان دو کشور به شکلی کاملا جدی به گوش رسید اما با وجود وخیم بودن اوضاع، در نهایت جنگی میان آنها در نگرفت. طبیعتا انتظار می‌رود یوفا میزبانی یک مسابقه مهم بین‌المللی را به یک کشور درگیر در چنین تنش‌هایی ندهد اما ظاهرا آنها در زمان انتخاب باکو، انتظار داشتند یک فوتبالیست ارمنی در لباس آرسنال، به این مسابقه راه پیدا کند!

هنریک میختاریان دو سال قبل با منچستریونایتد فاتح لیگ اروپا شد اما حالا فرصت حضور در فینال این فصل یورولیگ را از دست داد. حتی اگر او در «امنیت» و سلامت کامل در این بازی حاضر می‌شد، باشگاه آرسنال ناچار بود با واکنش‌های منفی هواداران کشور میزبان دست و پنجه نرم کند. سیاست اتحادیه فوتبال اروپا همواره گسترش فوتبال و دخالت دادن کشورهای کوچک در میزبانی از بازی‌های بزرگ بوده است اما انتقادها از ماجرای باکو، شاید سیاست‌های یوفا را نیز تغییر بدهد و برای کشورهای درگیر با تنش، محدودیت‌هایی به وجود بیاورد.