آریا طاری

تنها چند روز بعد از پایان دوران کاری یورگن کلوپ در لیورپول، ژاوی هم اعلام کرد که در پایان این فصل از تیم بارسلونا جدا خواهد شد. آیا همزمانی این دو اتفاق تصادفی بوده است؟ گفته می‌شود کلوپ به گزینه جدی هدایت بارسا تبدیل شده و شاید ژاوی با اطلاع از همین حقیقت تصمیم به جدایی گرفته است. نکته مهم این است که یک اسطوره مهم دیگر در بارسا به بن‌بست رسیده و دیگر امیدی به تغییر دادن شرایط ندارد. ژاوی رسما اعلام کرده که حتی اگر قهرمان اروپا شود هم دیگر بهانه‌ای برای ماندن در بارسا ندارد.

این شکست، تیر خلاص بود

باختن به ویارئال در یکی از عجیب‌ترین بازی‌های فصل آن هم روبه‌روی تماشاگران خودی، مساله قابل هضمی برای هواداران بارسا به شمار نمی‌رفت. بارسا که دو گل از حریف خورده بود، به بازی برگشت و توانست سه گل به ویارئال بزند. این بازگشت بزرگ، می‌توانست نقطه عطفی برای بارسای ژاوی باشد اما این تیم، سه گل دیگر از حریف دریافت کرد و یک نمایش کابوس‌وار را با خوردن پنج گل پشت سر گذاشت. سرمربی بارسا در پایان بازی به نشست خبری رفت و رسما اعلام کرد که به دوران حضور در بارسا پایان خواهد داد. او که کاملا متاثر به نظر می‌رسید، از ادامه پروژه‌اش در باشگاه ناامید شده بود. لاپورتا تا اینجا به خوبی از ژاوی حمایت کرد اما دیگر دلیلی برای این حمایت باقی نمانده بود. هرچند که ژاوی سرانجام با تصمیم خودش از بارسا خواهد رفت و مدیران بارسا هنوز هم تصمیمی برای برکناری او نگرفته‌اند.

همه چیز از آن‌جا خراب شد

ژاوی فصل گذشته با بارسا، لالیگا را برد و روزهای بسیار خوبی را در این تیم سپری کرد. این فصل هم برای بارسا خوب شروع شده بود اما دقیقا از ال‌کلاسیکو به بعد، شرایط برای تیم بحرانی شد. بارسا در آستانه کسب پیروزی در کلاسیکو بود و تنها چند دقیقه با بردن بازی فاصله داشت اما دو گل تماشایی از جود بلینگام، شوک بزرگی به تیم داد. شوکی که بارسا در ادامه فصل نیز موفق به ترک کردنش نشد. این اتفاق، بارسا را به شدت تحت تاثیر قرار داد و شرایط سختی برای این تیم ساخت. بارسا پس از این اتفاق دیگر نتوانست خودش را به فرم خوب برساند و به شرایط عادی برگردد. انگار همه چیز از همین‌جا ویران شده بود. شرایط سخت بارسا، در سوپرکاپ هم ادامه پیدا کرد. جایی که  بارسا روبه‌روی رئال تحقیر شد. باخت این هفته مقابل ویارئال هم عملا تیم را به بن‌بست کشاند. حالا دیگر هیچ امیدی به پروژه بارسا وجود نداشت و ژاوی هم راهی برای نجات خودش پیدا نمی‌کرد. در نهایت همه چیز دست به دست هم داد تا بارسا در مسیر ناخوشایند قرار بگیرد و ژاوی نیز، تیم را ترک کند. تصمیمی که در نهایت، هواداران بارسا را در وضعیتی دوگانه قرار داد.

اسطوره‌ای که «زیدان» نشد

ژاوی یکی از مهم‌ترین بازیکنان تاریخ بارسا به شمار می‌رود. یعنی اگر قرار باشد پنج بازیکن را از تاریخ این تیم جدا کنیم، بدون شک ژاوی یکی از آنها خواهد بود. همین بازیکن درجه یک اما در دوران مربیگری چندان موفق نبود. او پس از هدایت السد در لیگ قطر، راهی بارسا شد و در ابتدا مورد استقبال قرار گرفت اما در این تیم، شمایل یک مربی بزرگ را ظاهر نکرد. تیم او نمایش چندان خوبی در زمین مسابقه نداشت و خوب فوتبال بازی نکردن، در کنار خوب نتیجه نگرفتن تیم را تهدید می‌کرد. اگر مادریدی‌ها با داشتن زیدان به خودشان می‌بالیدند، بارسایی‌ها اصلا نتوانستند با ژاوی به عنوان یک ستاره بزرگ کنار بیایند. این مربی عملکردی ضعیف‌تر از حد انتظار داشت و برخلاف زیدان که در همان اولین فصل به یک مربی بزرگ تبدیل شده بود، نتوانست کار خاصی انجام بدهد. اینکه این مربی، موفق نشد در دوران مربیگری تجربه‌ جذابی را پشت بگذارد، اتفاق ناامیدکننده‌ای به شمار می‌رفت و خیلی زود به رویاها برای تبدیل شدن او به یک مربی بزرگ، پایان داد.

خریدی که کمک نکرد

برخلاف انتظارها، خط حمله بارسا در این فصل به معنی واقعی کلمه بد بود. رابرت لواندوفسکی بسیار ناامیدکننده ظاهر شد و به هیچ وجه فصل خوبی نداشت. ویکتور روکه هم اصلا خرید خوبی از آب درنیامد. شاید او در نهایت به خرید مهمی برای این تیم تبدیل شد اما فعلا نتوانسته به اندازه کافی مثبت و موثر عمل کند و این موضوعی است که نمی‌تواند در این فصل به تیم کمک کند.

گزینه جذاب جانشینی، هوی‌متال به نیوکمپ می‌رود؟

یورگن کلوپ حالا بدون تیم است و باید دید فصل آینده چه تصمیمی برای خودش می‌گیرد. بارسلونایی‌ها علاقه زیادی به جذب این مربی دارند و از همین حالا او را برای تیم‌شان می‌خواهند. با این وجود امضای قرارداد با یک مربی در قواره‌های کلوپ، اصلا کار ساده‌ای نیست و دردسرهای زیادی را برای هر تیمی به همراه می‌آورد.