نگار رشیدی

مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر زنان ایران از روز جمعه 22 مهر آغاز می‌شود تا هیجان به این رشته برگردد. این مسابقات که 21 دوره از آن سپری شده، در حالی آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد باید انتظار مسابقات پرهیجانی را داشته باشیم. دلیل آن هم تغییر و تحولاتی است که چند ماه پیش فدراسیون در راس تیم ملی ایجاد کرد. الساندرا کمپدلی سرمربی تیم ملی والیبال بانوان، از زمان حضورش روی نیمکت تیم ملی دست به جوانگرایی زده و لیگ ایران را زیر نظر دارد. از همین رو والیبالیست‌های برای اینکه نظر سرمربی را جلب کنند و به تیم ملی دعوت شوند، قطعا انگیزه‌های بسیار زیادی دارند.

 

لیگ 22 با دو تیم کم‌تر

بیست‌ودومین دوره لیگ برتر با حضور هشت تیم مس رفسنجان، صدیق گفتار وارنا، پیکان تهران، جهان بین‌چهارمحال، ذوب‌آهن اصفهان، طلوع‌مهر یزد، سایپا تهران و سریک گنبد آغاز می‌شود. این در حالی است که در فصل گذشته، رقابت‌ها با حضور 10 تیم دنبال شد. مرحله مقدماتی به صورت رفت و برگشت در ساعت ۱۳ روزهای جمعه برگزار می‌‎شود. دور رفت مرحله مقدماتی لیگ برتر زنان در هفت هفته از ۲۲ مهرماه تا چهارم آذرماه با ۲۸ مسابقه پیگیری خواهد شد و دور برگشت نیز بعد از دو هفته تعطیلات نیم‌فصل از ۱۸ آذر شروع می‌شود.

در پایان مرحله مقدماتی چهار تیم برتر جدول راهی مرحله پلی‌آف خواهند شد. بر اساس تصمیم نشست هماهنگی باشگاه‌های لیگ برتری زنان، روش برگزاری مسابقات مرحله نهایی این دوره از رقابت‌ها نیز بر اساس نظرسنجی از تیم‌های صعودکننده مشخص خواهد شد.

 

قهرمان فصل قبل، غایب فصل جدید

یکی از نکات مهم فصل جدید لیگ برتر والیبال بانوان، غیبت قهرمان فصل گذشته این رقابت‌ها است. باریج اسانس کاشان فصل گذشته در فینال مقابل سایپایی قرار گرفت که دو فصل متوالی عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورده بود و با هدف هت‌تریک قهرمانی پا به مسابقه آخر گذاشته بود. سایپایی‌ها اما درنهایت سه بر یک مغلوب شدند تا جام بیست‌ویکم به کاشان برود. باریج اسانس بعد از قهرمانی در لیگ برتر، در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کرد و عنوان چهارمی این مسابقات را به دست آورد. خبر انصراف این تیم از ادامه حضور در لیگ برتر اما شوکی به این مسابقات وارد کرد.

خرداد 1401 بود که فاطمه حسیبی مدیرعامل باشگاه در پیام اینستاگرامی انصراف تیم از حضور در لیگ را اعلام و تاکید کرد دلایل این تصمیم را به صورت کامل برای فدراسیون ارسال کرده‌اند. این در حالی است که تیم کاشانی برنامه‌ منظمی برای تیمداری در بخش بانوان در نظر گرفته بود اما طبق گفته مسئولان باشگاه، شرایط موجود در والیبال ایران دلایل کافی به آنها برای ادامه هزینه باریج اسانس در والیبال بانوان نمی‌دهد. 

 

جوانگرایی در مسیر جام

یکی دیگر از نکات جالب توجه این فصل از مسابقات، جوانگرایی است که در برخی از تیم‌ها دیده می‌شود. تاکنون سرمربی‌ تیم‌های صدیق گفتار وارنا، مس رفسنجان و سایپا از جوان شدن تیم‌های‌شان با دلایل مختلف خبر داده‌اند. اتفافی که می‌تواند برای لیگ جدید چالش‌برانگیز باشد و البته این مسابقات را متحول کند. ظهور ستاره‌های جدید، پرانگیزه و تازه نفس می‌تواند برای تیم ملی هم در ادامه مفید باشد و اتفاقات خوبی را رقم بزند.

 

 

پرافتخار مثل ذوب‌آهن

در میان هشت تیم حاضر در لیگ بیست‌ودوم، پرافتخارترین تیم این مسابقات نیز حضور دارد. ذوب‌آهن که فصل گذشته در رده سوم مسابقات ایستاد، بیشتر از هر تیم دیگری قهرمان لیگ ایران شده است.

نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های ایران در سال ۱۳۸۰ به صورت دوره‌ای برگزار شد و تیم همای تهران اولین قهرمان این رقابت‌ها نام گرفت. لیگ والیبال بانوان از سال 80 تاکنون ادامه داشته و ذوب‌آهن اصفهان با 6 دوره قهرمانی، پرافتخارترین تیم شرکت‌کننده در این مسابقات است. این تیم هفت عنوان نایب قهرمانی و سه مدال برنز نیز در پرونده کاری خود در لیگ برتر دارد.