وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه کارگری ما پایدار و تعدیل نیروی کار کاهش پیدا کرده و شاهد آن هم این است که مستمری‌بگیران بیمه بیکاری هم رو به کاهش است و نرخ اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش پیدا کرده است.

صولت مرتضوی در گفت‌وگو با ایلنا درباره عدم افزایش حق مسکن کارگران در سال جاری گفت: ما حداقل حقوق و دستمزد کارگران را ۳۵درصد افزایش دادیم. نمایندگان کارگران و کارفرمایان به اتفاق نظرشان این بود که آیتم‌های اصلی افزایش پیدا کند لذا شورای عالی کار پیشنهاد دیگری در این حوزه نداشت.

وی افزود: خبر خوش برای کارگران این است که جامعه کارگری ما پایدار و تعدیل نیروی کار کاهش پیدا کرده و شاهد آن هم این است که مستمری‌بگیران بیمه بیکاری رو به کاهش است و نرخ اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش پیدا کرده است. همچنین قرارگاه مسکن هم در ستاد وزارت‌خانه راه‌اندازی کردیم و مقرر شد بانک رفاه کارگران هم به عنوان متولی، منابع مورد نیاز مسکن کارگری را متقبل شود و تامین کند.

مرتضوی درباره اینکه کمیسیون تلفیق ماده ۲۹ برنامه هفتم را تغییر داده و برخی معتقدند با این کار نگرانی در جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی به وجود آمده چرا که بند تکلیف دولت برای پرداخت دیون حذف شده، عنوان کرد: براساس ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در بعضی از موارد گرفت، در مجلس متاسفانه امری که می‌گویید، محقق شد. البته بلافاصله مورد اعتراض ما قرار گرفت و ماموریتی هم به یک تیم از نمایندگان مجلس داده شده چون قانون‌گذار به هیات رئیسه چنین اختیاراتی را تفویض کرده است. همکاران ما به شدت دنبال این هستند که همین موضوع قبلی را به برنامه بازگردانند.

وی درباره این‌که آیا لایحه دیگری داده خواهد شد چراکه رئیس مجلس عنوان کرده حتما باید لایحه دیگری داده شود، بیان کرد: خیر. براساس پیگیری و اخباری که دارم مقرر شد که رئیس کمیسیون تلفیق و اجتماعی و یک نفر از نمایندگان مجلس، با حضور نمایندگان ما موضوع را بررسی کنند و اصلاحات را انجام دهند.

وزیر کار گفت: مطالباتی که گفته می‌شود همان مطالبات انباشته شده است که حتما پیگیری می‌کنیم. اراده دولت بر این است که مطالبات صندوق‌های بازنشستگی را پرداخت کند کما اینکه در سنوات گذشته هم دولت کریمانه به این موضوع پرداخت و تقریبا بالغ بر ۲۲۰ همت تسویه بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی را داشتیم و سایر صندوق‌ها هم به همین شکل بخش قابل توجهی از مطالب‌شان را اخذ کردند. اما همواره به لحاظ اجرای احکامی که در بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود باز دوباره تکالیفی را برای صندوق‌ها ایجاد می‌کنند که لاجرم دولت باید به صورت سنواتی مطالبات صندوق‌ها را بپردازد والا صندوق‌ها دچار مشکل خواهند شد.

مرتضوی درباره اینکه متناسب و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با توجه به اینکه احکام برنامه هفتم ابلاغ نشده، چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود، اجرا خواهد شد. با توجه به اینکه گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند، اگر آن اصلاحیه رای آورد قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ خواهد بود و هرگونه اصلاح در احکام بازنشستگان از اول فرودین 1403 اعمال می‌شود.