سعیده علیپور

در حالی که برخی مقامات عالی رتبه کشور سرسختانه از عملکرد خود در کنترل شیوع بیماری کرونا دفاع می‌کنند، مسئولان اجرایی در این حوزه به شدت نگرانند که این اظهارات، سبب عادی جلوه دادن وضعیت برای مردم شود و زمینه تشدید بیماری را فراهم کند.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از بازگشایی راه‌ها و افزایش قابل‌توجه سفرهای بین استانی گفت: «متاسفانه کنترل یا کاهش بار بیماری کووید۱۹ پیام غلطی است که به مردم رسیده است.»

وزارت بهداشت، روز جمعه پنجم اردیبهشت، اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، به ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر رسیده و تاکنون ۵۵۷۴ نفر در اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده‌اند. گرچه برخی آمار غیررسمی را بسیار بیش از این عدد می‌دانند، اما معتقدند، تمهیدات نصفه و نیمه دولت در بستن راه‌ها و تعطیلات یک هفته‌  و تقارن آن با تعطیلات نوروز و کاهش فعالیت‌های اجتماعی، در کنار همکاری مردم در رعایت موازین بهداشتی سبب شد که در روزهای اخیر آمار ابتلا، بستری و مرگ ناشی از بیماری کووید 19 کاهش قابل‌توجهی پیدا کند.

گرچه آمارهای رسمی با شیب نسبت ثابت و عجیبی روی نمودارهای وزارت بهداشت نمایش داده می‌شود، اما از ستادهای استانی مقابله با کرونا گرفته تا نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر خطر موج دوم کرونا را در پی کمرنگ شدن توجه دولت و مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی و ماندن در خانه سخت‌تر ارزیابی می‌کنند.  این در حالی‌ است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت، بار دیگر با ابراز نگرانی از حضور متراکم مردم در سطح شهر، از مراجعه بیش از ٦ هزار نفر به بیمارستان‌های تهران در روز پنج شنبه خبر داد و تأکید کرد که آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در تهران، با شیب ملایم رو به افزایش است.

افزایش شیوع در خوزستان، ‌سیستان، فارس و آذربایجان

در همین حال از سایر استان‌ها خبرهایی درباره افزایش میزان ابتلا به ویروس کرونا شنیده می‌شود. به طوری که استاندار خوزستان از افزایش سرعت ابتلا به بیماری کرونا در این استان خبر داد و نماینده شهر زاهدان از افزایش آمار ابتلا در استان سیستان و بلوچستان گفت. همچنین مسئولان بهداشتی آذربایجان غربی نسبت به افزایش شمار این بیماران در این استان هشدار دادند و علی اکبری، نماینده شیراز نیز وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان فارس را در روز اخیر دوباره صعودی دانست و لغو محدودیت تردد و بازگشایی‌ها را عامل افزایش بیماران مبتلا به کرونا در این استان عنوان کرد.

متخصص بیماری‌های عفونی: رفت و آمدها در خیابان‌های شهر زیاد و رعایت فاصله‌گذاری و اصول بهداشتی مردم نسبت به قبل خیلی کمتر شده است. مردم ماسک‌ها را برداشته و دستکش‌ها را درآورده‌اند؛ ترس آنها از کرونا ریخته یا برخی‌ها آن را به شوخی گرفته‌اند در حالی‌که هنوز این بیماری را شکست نداده‌ایم

 عدم‌ اطلاع‌رسانی مشارکت در قتل عمد شهروندان

نگرانی از افزایش تدریجی شیوع کرونا در برخی استان‌ها در حالی است که وزارت بهداشت آمار رسمی را خوب و در برخی استان‌ها سفید عنوان می‌کند. برخی این شیوه اطلاع‌رسانی را مضر و خیانت به مردم می‌دانند.

 حتی محمدجواد حق‌شناس،‌ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،‌ پا را از این هم فراتر گذاشت و ضمن انتقاد از نبود شفافیت در آمار وزارت بهداشت درباره مبتلایان و جان‌باختگان کرونا، گفت عدم اطلاع‌رسانی دقیق نوعی «مشارکت در قتل عمد» شهروندان است.

پیش از این کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، در پاسخ به انتقادهای اعضای شورای شهر در مخفی کردن آمار گفته بود: «برخی اعضای شورای شهر تهران امکان دارد بگویند که آمار انتخابات هم اشتباه است و در انتخابات تقلب شده آیا این حرفشان درست است که حالا به آمار وزارت بهداشت اعتراض می‌کنند؟»

به گفته حق شناس، وقتی وزارت بهداشت آمار ۱۰ استان سفید را با استان قرمز تهران یک‌جا اعلام می‌کند، شهروندان تهرانی فکر می‌کنند هیچ خبری نیست و ضوابط و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نمی‌گیرند.

هجوم مسافران به گیلان و مازندران

اما در این میان مسئولان و مردم دو استان گیلان و مازندران با توجه به از سرگذراندن یک ماه جهنمی از پیک بیماری کرونا و جانباختن شمار زیادی از شهروندان، رفع محدودیت‌های تردد و هجوم مسافران در این روزهای بهاری به شمال کشور را زمینه‌ساز طغیان دوباره این بیماری در این استان‌ها می‌دانند و به شدت نگران هستند. طرح ممنوعیت تردد بین استانی که از هشتم فروردین به اجرا درآمد، با تصمیم دولت از اول اردیبهشت ماه برداشته شد.

سرهنگ علیرضا قدمی، رئیس پلیس‌راه مازندران در همین باره گفت: «آمار خودرو‌های ورودی به استان پس از برداشته شدن طرح ممنوعیت تردد بین استانی با سه روز پایانی اجرای طرح مورد مقایسه قرار گرفته است که افزایش ۸۱ درصدی را نشان می‌دهد».

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان نیز از افزایش ورود مسافران به این استان در روزهای گذشته خبر داد و گفت: «مسافرت‌ها موجب افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور می‌شود».

تشدید بیماری در کاهش ترس عمومی

برخی معتقدند در روزهای اخیر ترس عمومی مردم از بیماری کرونا  در سایه کاهش محدودیت‌ها، کم شده است و این موضوع سبب شده تا افراد بی‌محابا در جامعه حضور به هم رسانند و حتی برخی خود را چندان مقید به استفاده از ماسک هم ندانند. حتی افزایش حجم رفت و آمدهای خانوادگی و تردد‌های دوستانه و تردد برای خرید و امور غیرضروری و ...  نگرانی‌هایی را از گسترش ویروس کرونا در بین مردم و خانواده‌ها به وجود آورده است.

هشدار رئیس نظام پزشکی ایران

در حالی که مردم از قرنطینه‌های خودخواسته خود خسته و برخی از افرادی که در دو ماه گذشته سعی در رعایت اصل مهم در خانه ماندن داشتند، این روزها از لاک قرنطینه به بیرون خزیده‌اند؛ دست‌اندرکاران بهداشتی کشور نگرانند با شروع موج دوباره اپیدمی، فشار به کادر درمانی که بیشترین آسیب را از پاندمی این بیماری دیده‌اند

دوباره تشدید شود.

در راستای همین نگرانی نیز دیروز رئیس سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، هرگونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل‌کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی،‌ مدارس،‌ دانشگاه‌ها و... را موجب گسترش بیماری و آسیب جان و سلامت مردم و هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواند.

محمدرضا ظفرقندی در نامه‌اش با بیان اینکه تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان و تاریخی ستاد ملی تاثیر قطعی و حیاتی بر هدف اصلی و انسانی اولویت حفظ جان و سلامت مردم و انسان‌ها بر همه امور دیگر خواهد داشت،گفت: «توجه و تبیین دو اصل مهم  حدود ضرورت‌های قطعی در بازگشایی اماکن و مراکز و نیز امکان نظارت اجرایی و کنترل اصول بهداشتی فعالیت‌ها در آن مراکز، در سیاست‌گذاری و اتخاذ تصمیم مستقل و علمی و با رعایت مصالح و اولویت مقوله سلامت مردم توسط آن استاد محترم مدنظر و عمل قرار خواهد گرفت.»

کرونا شوخی ندارد

در حالی که برخی امیدوارند که گرما کرونا را کم رمق کند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند چندان آن را جدی نگیرند و به روال گذشته زندگی خود بازگردند؛ متخصصان معتقدند نباید این بیماری را شوخی گرفت.

در همین باره دکتر تبسم زواری، متخصص بیماری‌های عفونی به ایسنا گفته است: «از زمان شیوع کرونا با بیماران زیادی سروکار داشتیم، متاسفانه مشکلی که الان داریم این است که مردم فکر می‌کنند کرونا تمام شده در حالیکه همچنان روزانه شاهد بستری بیماران کرونایی هستیم. تعداد بیماران کرونایی در استان شاید کمتر شده است اما خیلی از بیماران ما بسیار بدحال هستند.»

او ادامه داد: «بیماری کرونا ربطی به سن و سال ندارد چرا که خیلی از بیماران در سنین جوانی مبتلا شدند. شب گذشته بیماری ۲۱ ساله داشتم که با تنگی نفس بسیار شدید بستری شد بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشد».

محمدجواد حق‌شناس،‌ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،‌ ضمن انتقاد از نبود شفافیت در آمار وزارت بهداشت درباره مبتلایان و جان‌باختگان کرونا، گفت: عدم اطلاع‌رسانی دقیق نوعی «مشارکت در قتل عمد» شهروندان است.

وی با بیان اینکه فکر نکنیم کرونا تمام شده است، افزود: «متاسفانه رفت و آمدها در خیابان‌های شهر زیاد شده و رعایت مردم نسبت به قبل خیلی کمتر شده است. مردم ماسک‌ها را برداشته و دستکش‌ها را درآورده‌اند و به نظر می‌رسد ترس آنها از کروناویروس ریخته یا برخی‌ها کرونا را به شوخی گرفته‌اند، در حالی‌که تمام نشده و هنوز این بیماری را شکست نداده‌ایم».

او از مردم درخواست کرد تا توصیه‌ها و موازین بهداشتی را مانند قبل رعایت کنند و تا زمانی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی و کادر درمانی اعلام شود که تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس کم شده موازین بهداشتی را رعایت کنند و توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند.