رامتین موثق

تداوم قیمت‌گذاری دستوری، با وجود تکلیف قانونی لغو آن در برنامه هفتم توسعه، باعث شده است که برخی از صنایع درخواست افزایش قیمت برای محصولات خود را داشته باشند و عمده استدلال صاحبان صنایع، کاهش سود آن‌ها به دلیل افزایش تورم و ثابت ماندن قیمت نهایی محصول است.

اکنون تولید در صنعت تایر با وجود همه مشکلات مثل تحریم و تبعات آن، مانند سابق است و مختصری، در حد ۲ تا ۳ درصد نیز در ۶ ماهه اول امسال، نسبت به سال گذشته، افزایش در تولید داشتیم

صنعت تایر نیز هرازچندگاهی درخواست افزایش قیمت را به دستگاه‌های نظارتی می‌فرستد. در مهرماه 1404، رئیس انجمن زنجیره ارزش تایر ایران اعلام کرده بود: «برای مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از زیان بیشتر، درخواست افزایش 10 درصدی قیمت تایر را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرده‌ایم و قرار است در هفته جاری در این خصوص تصمیم‌گیری شود.» محمدرضا گنجی در خصوص مشکلاتی که برای تولید این محصول، وجود دارد، به تسنیم گفته بود: «تولیدکنندگان تایر برای دریافت ارز از بانک مرکزی بعضاً تا 7 ماه منتظر می‌مانند و در نهایت ارز 70 هزار تومانی با تاخیر به آن‌ها اختصاص می‌یابد. این در حالی است که برای تامین فوری مواد اولیه ناچاریم از واردکنندگانی خرید کنیم که مواد را بر اساس نرخ ارز آزاد، حدود 110 هزار تومان، عرضه می‌کنند. این اختلاف قیمت و تاخیر در تخصیص ارز، هزینه‌های تولید را به شدت افزایش داده و ادامه کار را برای بسیاری از واحدها دشوار کرده است.»

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: با پیگیری‌های ما، دولت موافقت کرده است که در این هفته یک افزایش 7 درصدی در قیمت‌های تایر اعمال شود. البته برای این افزایش قیمت‌ها مجبور به اخذ موافقت دستگاه‌های نظارتی هستیم و برای جلب این موافقت باید ماه‌ها دوندگی کرد تا مانند امروز تنها 7 درصد افزایش قیمت اعمال کنند. در این ماه‌ها سودهای بسیاری از دست می‌رود و به صاحبان سهام نیز فشار وارد می‌شود

با گذشت حدود یک ماه از درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در 4 آبان‌ماه 1404 اعلام کرد که بازار تایر همچنان در بلاتکلیفی قیمتی به سر می‌برد و تولیدکنندگان منتظر تصمیم نهایی دولت هستند. محمدرضا آل‌سارا در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح کرد: «در این شرایط نیز، تولیدکنندگان تغییر قیمت را خواستار شده و متقاضی افزایش قیمت‌ها هستند که هنوز نتیجه آن مشخص نیست و در این شرایط پیشنهاد ما این است که برای مشخص شدن تکلیف بازار، سریعتر به این موضوع رسیدگی شود. به عبارتی اگر تصمیم بر افزایش قیمت است، آن را انجام دهند و اگر تصمیمی در این زمینه وجود ندارد، صریحا به تولیدکنندگان ابلاغ شود که موضوع افزایش قیمت محصولات منتفی است تا زودتر کالا به بازار عرضه شود و کمبودی در بازار احساس نشود.»

«توسعه ایرانی» نیز در گفت‌وگو با سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، پیگیر وضعیت این صنعت شده است که مشروح آن را می‌خوانید. 

افزایش جزئی تولید با وجود تبعات تحریم‌

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»، درباره وضعیت کنونی صنعت تایر، بیان کرد: اکنون تولید در صنعت تایر با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد، مثل تحریم و تبعات آن، مانند سابق است و مختصری، در حد ۲ تا ۳ درصد نیز در ۶ ماهه اول امسال، نسبت به سال گذشته، افزایش در تولید داشتیم.

«مصطفی تنها» با اشاره به تنگنای تخصیص ارز، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما اینست که بانک به سختی به تولیدکنندگان ارز می‌دهد و انتقال ارز نیز کار دشواری است زیرا در شرایط تحریمی قرار داریم.

به گفته او، انتقال ارز به فروشنده مواد اولیه مشکل است و اکنون حدود ۳۰ درصد مواد اولیه از خارج وارد می‌شود و حدود 70 درصد مواد اولیه، داخلی است و عمده مشکل برای تامین آن 30 درصد مواد اولیه وارداتی است.

این مقام صنفی درباره دیگر تبعات تحریم در صنعت تایر، گفت: به دلیل تحریم‌ها، ارتباط صنعت ما، به لحاظ تبادلات فناوری، با جهان قطع شده است. اکنون تمام فعالیت ما متکی به توانمندی‌های نیروهای خودمان و حداکثر امکاناتی است که می‌توان به دست آورد.

تنها افزود: به خیلی از نرم‌افزارهایی که اکنون در دنیا برای صنعت تایر رایج است، دسترسی نداریم و اگر هم داشته باشیم، به نسخه‌های قفل‌شکسته آن است و از آخرین ورژن آن‌ها برخوردار نیستیم. او تاکید کرد که علیرغم تمام این مشکلات، صنعت تایر با همت متخصصان صنعت تاکنون، هم سرپا نگه داشته شده و هم توسعه یافته است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره توسعه این صنعت توضیح داد: به لحاظ فناوری هم پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم. برای مثال سابقا تایر خودروهای CUV و SUV اصلا در ایران تولید نمی‌شد زیرا مسائل و چالش‌های طراحی خودشان را دارند اما همکاران ما توانستند این تایرها را هم طراحی کنند و اکنون، نزدیک به 2 تا 3 سال، چند کارخانه تایر خودروهای CUV و SUV را تولید می‌کنند و هر سال نیز به تنوع محصولات اضافه می‌شود.

کاهش سود به زیر 4 درصد

تنها درباره دیگر مشکلات صنعت تایر، عنوان کرد: به لحاظ فشارهای تورمی که در کشور وجود دارد، قادر نیستیم تا قیمت‌ها را ثابت نگه داریم.

او ادامه داد: در این محیط اقتصادی که صحبت از تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی است، طبیعی است که ما هم مجبوریم همنوا با تورم، هرازچندی در قیمت‌ها بازنگری کنیم اما چون تحت کنترل سازمان حمایت قرار داریم، این افزایش قیمت طبیعتا کار مشکلی است و هر دفعه می‌بایستی اسناد متعددی ارائه دهیم تا شاید بعد از ماه‌ها بالا و پایین رفتن در پیچ و خم ادارات و دستگاه‌های نظارتی، موفق به متقاعد کردن آن‌ها برای افزایش قیمت محصولات شویم.

این فعال صنعتی درباره کاهش سود تولیدکنندگان تایر، اظهار داشت: کاهش سود ناشی از همین واقعیت‌هاست؛ امسال، در ۶ ماهه اول سال، سودآوری بعضی از کارخانجات به زیر ۴ درصد رسیده است. البته این کاهش سود، هنوز حسابرسی شده نیست اما آمار موجود در کدال نشان می‌دهد که حاشیه سود برخی تولیدکنندگان تا زیر ۴ درصد نیز پایین آمده است.

مصطفی تنها: در ۶ ماهه نخست امسال، سودآوری بعضی از کارخانجات به زیر ۴ درصد رسیده است. البته این کاهش سود، هنوز حسابرسی شده نیست اما آمار موجود در کدال نشان می‌دهد که حاشیه سود برخی تولیدکنندگان تا زیر ۴ درصد نیز پایین آمده است

تنها درباره سرانجام تقاضای انجمن تایر برای افزایش قیمت تایر، اعلام کرد: با پیگیری‌های ما، دولت موافقت کرده است که در این هفته یک افزایش 7 درصدی در قیمت‌های تایر اعمال شود و این افزایش قیمت می‌تواند بخشی از این کاهش سود را جبران کند.

جبران کاهش سود درمان مقطعی است

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: این جبران‌ها طبیعتاً مقطعی است زیرا در مملکت تورم مثل سیلی ادامه دارد؛ رقم کسری بودجه امسال وحشتناک است و با این کسری بودجه، تورم تا پایان سال به کجا می‌خواهد برسد؟!

تنها افزود: ما مایل نیستیم که محصولات خود را گران‌تر بفروشیم؛ اکنون طبق قانون مفروض شده است که صنعت‌گران می‌توانند سودی تا 15 درصد داشته باشند و ما هم چیزی بیش از این سود قانونی نمی‌خواهیم اما اکثر تولیدکنندگان اکنون به همین سود 15 درصدی هم دست پیدا نمی‌کنند و تمام تلاش ما برای تجدیدنظر در قیمت‌ها برای اینست که سود تولیدکنندگان حداقل به 10 درصد برسد. او بیان داشت: برای این افزایش قیمت‌ها هم مجبور به اخذ موافقت دستگاه‌های نظارتی هستیم و این دستگاه‌ها هم بلافاصله با قیمت پیشنهادی ما موافقت نمی‌کنند و برای جلب این موافقت باید ماه‌ها دوندگی کرد تا مانند امروز تنها 7 درصد افزایش قیمت اعمال کنند. در این ماه‌ها سودهای بسیاری از دست می‌رود و به صاحبان سهام نیز فشار وارد می‌شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: اکنون می‌توانیم این فشار را جبران کنیم اما باز معلوم نیست این جبران، با توجه به نرخ تورم افسارگسیخته، تا چه زمانی تداوم یابد. به نظر می‌رسد در کشور هم کسی به فکر تورم نیست و در اولویت فکری مسئولین جایی ندارد.

از گوشت سهامدار بریده شده تا دولت تداوم یابد!

تنها درباره اینکه «آیا تداوم قیمت‌گذاری دستوری، که مخالف با قانون برنامه هفتم توسعه است، می‌تواند منجر به کاهش تولید و از دست رفتن همین مختصر افزایش تولید نیز شود؟»، پاسخ داد: تاکنون قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش تولید نشده است زیرا تلاش کرده‌ایم که به یک آلترناتیو و گزینه‌ای برسیم و با مقامات ناظر برای قیمت‌گذاری به راه‌حلی دست پیدا کنیم.

او تصریح کرد که تاکنون از گوشت سهامدار بریده شده است تا تاب‌آوری صنعت افزایش پیدا کند و همچنین با تلاش برای افزایش قیمت‌های مختصر در قیمت دستوری، نگذاشته‌ایم تا تولید افت پیدا کند.

در این محیط اقتصادی با تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی، طبیعی است که ما هم مجبوریم همنوا با تورم، هرازچندی در قیمت‌ها بازنگری کنیم اما چون تحت کنترل سازمان حمایت قرار داریم، این افزایش قیمت طبیعتا کار مشکلی است 

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر هشدار داد: اما اگر این شرایط ادامه پیدا کند، نمی‌توان به تداوم رشد تولید، و کلیت صنعت، در سال بعد خوش‌بین بود.

تنها در پایان خاطرنشان کرد: البته نباید در اراده تولیدکنندگان شک کرد؛ همه ما صنعتگران تمام توان خود را گذاشته‌ایم و مانند یک سرباز در خط مقدم جبهه هستیم. اکنون تولیدکنندگان کشور از دل و جان مایه می‌گذارند تا با چنگ و دندان صنعت کشور را سرپا نگه دارند اما مشخص نیست تداوم روند اقتصادی کنونی صنعت را در سال بعد در کدام نقطه قرار دهد.