یک کارگزار رسمی گمرک:
چرا باید بیش از ۲۰۰ هزار کانتینر در بندر دپو شود؟!

یک کارگزار رسمی گمرک با بیان اینکه حداقل 200 نفر در این حادثه کشته شده است، اظهار داشت: بیش از 17 جنازه را از داخل یک کانتینر بیرون آوردند؛ خون تکتک اینها به گردن دولت است. چرا باید بیش از 200 هزار کانتینر اینجا دپو شود؟! چرا کالای واحد تولیدی باید 90 تا 100 روز داخل گمرک متوقف شود تا تخصیص ارز بدهند، ولی به لوازم غیرضروری مثل توپ تنیس و راکت ارز تعلق میگیرد؟! دولت رئیسی هم از این بدتر بود؛ از آنجا شروع شده و ادامه پیدا کرده است. اگر ارزی وجود ندارد، نباید برای کالای لوکس و غیرضروری هم وجود داشته باشد. اگر واقعا منابع ارزی دارید، چرا باید کالای مربوط به واحد تولیدی ماهها در بندرعباس و بنادر دیگر به خاطر تخصیص ارز و گرفتن کد ساتا متوقف شود؟
تیمور باهنگام در گفتوگو با جماران، عنوان کرد: به هر صورت این انفجار قابل پیشبینی بود. به خاطر دپوی این کانتینرها در یک بندری که فاقد امکانات و تجهیزات بهروز است و تمام ترانسها، ریچها و لیفتراکها دارای روغنریزی هستند و زمین آلوده است. چرا در بندری با این همه درآمد باید این تجهیزات دست دوم وجود داشته باشد؟! خود این یک عامل محرک برای انفجار یا آتشسوزی است. وی در خصوص حادثه بندر شهید رجایی اظهار کرد: ما در محوطه گمرک بودیم که حدود ساعت 12:05 این انفجار این انفجار در محوطه سینا اتفاق افتاد و موج انفجار آن باعث خرد شدن شیشهها شد و گرد و غبار در تمام محوطه گمرک شد. بعد از آن هم تا حدود نیم ساعت ترکش از جاهای مختلف به زمین میخورد. حتی یکی از پایههای کانتینر که نزدیک 25 تا 30 کیلوگرم وزن دارد، از کانتینر جدا شده و در محوطه گمرک به داخل یک ماشین خورده بود. یعنی موج انفجار آنقدر قوی بود که در فاصله دو کیلومتری انبار سینا تا محوطه گمرک، حتی یک در و پنجره سالم داخل محوطه گمرک، سازمان بنادر، اداره استاندارد، قرنطینه و بانک پیدا نمیکنید.
باهنگام در پاسخ به سؤالی در خصوص منشأ اولیه این حادثه نیز گفت: گمانهزنی در این رابطه خیلی زیاد است. به عنوان ترخیصکاری که 30 سال است دارم کار ترخیص انجام میدهم، مدرک من در رابطه با ترخیص است، هم کار من در رابطه با مواد شیمیایی است و اطلاعات نظامی من هم بد نیست، اعلام میکنم اصلا سوخت موشک به این شکل نیست که دود آن نارنجی باشد.
این کارگزار گمرک دولت را بزرگترین عامل رسوب کانتینرها در بندر دانست و تأکید کرد: مدیرکل سازمان بنادر باید بنادر را احیاء کند نه اینکه فقط به عنوان یک سمبل باشد. باید یک پروتکل تعریف کنند که حضور هر شرکتی در اینجا منوط به داشتن تجهیزات نو است. متأسفانه قوانین و مقررات اینجا با بندری با وسعت پنج یا شش هزار هکتار که بزرگترین بندر تجاری کشور است، سازگاری ندارد.
او در نهایت تصریح کرد: این اتفاق تا مغز استخوان مردم کل کشور را سوزاند؛ آن وقت وزیر به آنجا آمده و میگوید مردم در حالت عادی زندگی میکنند. این چه حرفی است؟ مگر شما داخل اسکله نیامدید؟! مگر خانوادهها را ندیدید که پرپر میزدند؟! به هر صورت حضور مسئولین در اینجا بیتأثیر نیست.
دیدگاه تان را بنویسید