اجرای سبد حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد بیش از دو هفته است که آغاز شده، اما همچنان با برخی ابهامات روبروست؛ اغلب مردم نمی‌دانند در روز‌های پایانی سال، آیا این بسته هم‌چنان شامل حال آنها می‌شود یا خیر. اخیرا بسته حمایتی به برخی از اقشار داده شده است؛ البته این توزیع در شرایطی بوده که بخشی دیگر از بیمه‌شدگان مشمول علاوه بر آنکه هنوز بسته حمایتی را دریافت نکرده‌اند، مسئولان ذی‌ربط نیز به صدای اعتراض آنان پاسخ نداده‌اند.

بعد از گذشته دو هفته از توزیع سبد حمایتی میان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، هنوز بسیاری سبد را دریافت نکرده و به اعتراض آنان نیز رسیدگی نشده است. 

به گزارش مهر، گلایه‌های توزیع سبد حمایتی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بدون پاسخ منطقی مسئولان وزارت رفاه، همچنان ادامه دارد. به‌طوری‌که در روزهای اخیر سیل گسترده‌ای از اعتراضات بیمه‌شدگان مشمول این سبد، از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به راه افتاده است. این در حالی است که بیش از دو هفته از زمان توزیع سبد حمایتی گذشته است.

تصمیم‌گیری نهایی درمورد اینکه به معترضان سبد حمایتی تعلق می‌گیرد یا خیر با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی فقط عملیات پالایش تماس‌های افرادی که سبد را دریافت نکرده و در سامانه، اعتراض خود را ثبت کرده‌اند را برعهده دارد

عدم شفاف‌سازی وزارت رفاه

 در همین ارتباط، تماس‌هایی نیز از سوی بیمه‌شدگان مشمول سبد حمایتی با خبرگزاری مهر صورت گرفته که نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی توزیع سبد حمایتی، به شدت گلایه‌مند بوده‌اند. یکی از همین افراد عنوان داشته که دوستان و همکارانش که در یک ردیف شغلی قرار دارند، این سبد را دریافت کرده‌اند. اما، او مشمول نشده است.

 اختلال در نحوه اطلاع‌رسانی، بیشترین محل اعتراض و گلایه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است. افرادی که هنوز نتوانسته‌اند سبد حمایتی را دریافت کنند، خود را مشمول این سبد می‌دانند و معتقدند  وزارت رفاه باید به صورت صریح و شفاف، روند توزیع سبد حمایتی و مشمولان دریافت این سبد را اعلام کند.

نگرانی درمیان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی

با‌توجه به اینکه روزهای پایانی سال نزدیک است، این نگرانی در بین افراد مشمول که تاکنون این سبد را دریافت نکرده‌اند، بروز کرده که دیگر نخواهند توانست این سبد را دریافت کنند. در حالیکه وزارت رفاه وعده داده است توزیع سبد حمایتی در چند نوبت انجام خواهد شد.

در همین حال، مسئولان وزارت رفاه در پاسخ به شبهاتی که در زمینه توزیع سبد حمایتی ایجاد شده است، فقط وعده داده‌اند که اعتراض مشمولان رسیدگی خواهد شد و به این صورت، زمان از دست می‌رود. در حالیکه افراد مشمول از اقشار محروم و نیازمند جامعه هستند که همین سبد حمایتی هر چند اندک، می‌تواند برای مشکلات اقتصادی آنها مرحمی باشد.

بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که هنوز نتوانسته‌اند سبد حمایتی را دریافت کنند، خود را مشمول این سبد می‌دانند و معتقدند که وزارت رفاه باید به صورت صریح و شفاف، روند توزیع سبد حمایتی و مشمولان دریافت این سبد را اعلام کند

دو سامانه  #۸*۱۴۲* و#۸*۱۴۲۰* و شماره تماس ۱۴۲۰ از هفته گذشته از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام شد و از خانواده‌هایی که سبد را دریافت نکرده‌اند خواسته شد با مراجعه به این دو سامانه و وارد کردن کد ملی، اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند.

اما متاسفانه در روزهای اول بدلیل تعداد زیاد معترضان این سامانه‌ها با اختلال همراه بود که بعد از گذشت چند روز و گسترده شدن ظرفیت آنها تعدادی از مشکلات کم شد. اما هنوز شفاف‌سازی برای بسیاری از مردم انجام نشده چرا که بعد از ۱۵ روز هنوز نمی‌دانند که چرا سبد به آنها تعلق نگرفته و یا اینکه آیا می‌توانند بالاخره سبد را دریافت کنند یا خیر و زمان آن چه هنگامی خواهد بود.

پالایش هنوز به اتمام نرسیده؛ تصمیم با وزارت رفاه است

رحیم اردلان معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی در مورد مشکلات سامانه پاسخگویی به خبرنگار مهر گفت: سامانه‌ها برای ثبت اعتراضات بیمه شدگانی که حقوق کمتر از سه میلیون تومان می‌گیرند، اما سبد حمایتی به آنها تعلق نگرفته همچنان فعال است و به تازگی ظرفیت پاسخگویی بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است تا بیمه‌شدگان با مراجعه به این سامانه با مشکلی مواجه نشوند. وی افزود: تصمیم گیری نهایی در مورد اینکه به معترضان سبد حمایتی تعلق می‌گیرد یا خیر با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی فقط عملیات پالایش تماس‌های افرادی که سبد را دریافت نکرده‌اند و در سامانه، اعتراض خود را ثبت کرده‌اند را بر عهده دارد.

معاون سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار بیمه شده سبد حمایتی را دریافت کرده‌اند، گفت:در نهایت هر تصمیمی که وزارت رفاه بگیرد، سازمان تامین اجتماعی اجرایی خواهد کرد و اگر اعتبار تعلق گرفت، تامین اجتماعی در کمترین زمان سبد را به بیمه‌شدگان اختصاص می‌دهد.

در حالی‌که احد رستمی، مدیرکل رفاهی وزارت تعان کار ورفاه اجتماعی مهلت ۱۰ روزه را برای ثبت اعتراضات اعلام کرده بود، هیچ یک از مسئولان این وزارتخانه در مورد نحوه رسیدگی  به اعتراضات و اینکه به این افراد سبد تعلق می‌گیرد شفاف‌سازی نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد مسئولان دولت و وزارت رفاه، باید تدبیری بیندیشند و اقدام ضرب‌الاجلی انجام دهند تا روند نارضایتی‌ها فروکش کند. به ویژه اینکه در ماه پایانی سال، هزینه‌های زندگی به یکباره افزایش می‌یابد و در نتیجه مشکلات مردم دو چندان می‌شود.

 صرف وعده دادن برای حل مشکلات روند توزیع سبد حمایتی برای افراد مشمول، نمی‌تواند دردی را درمان کند.