روز گذشته رئیس ستاد کرونای استان تهران با هشدار به اینکه وضعیت کرونا در تهران بسیار وخیم شده است، گفت: وارد موج سوم کرونا شده‌ایم و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت. همچنین نامه‌ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به‌ویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال ‌شده است.

به گفته علیرضا زالی در این نامه درخواست بازگشت محدودیت‌ها ازجمله بحث دورکاری مطرح‌شده، به نظر می‌رسد که شرایط فعلی تهران شرایط سخت‌تری است. به همین دلیل او درخواست کرده‌ است که مجموعه محدودیت‌های کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی در گروه‌های ۳ و ۴، به‌خصوص دورکاری در سطح استان تهران مجدداً اعمال شود.

او با بیان اینکه تهران شرایط کاملاً قرمزی دارد، ادامه داد: آمار روزهای اخیر نشان از آن دارد که در تهران وارد موج سوم شده‌ایم، به‌گونه‌ای که فاصله‌ بین موج دوم و موج سوم فاصله بسیار کوتاهی بود. با توجه به این‌که از روز شنبه تا به دیروز در حال رصد وضعیت هستیم، به نظر می‌رسد که آمار رو به افزایش است و طبیعتاً این آمار موج گذرا تلقی نمی‌شود، آماری که الآن تجربه می‌کنیم در تطابق با شکل‌گیری موج سوم است.

600 کشته در روز غیرمتعارف است

دکتر زالی در واکنش به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش آمار فوتی‌ها به بالای 600 نفر در آبان، گفت: این عددی است که فکر می‌کنم خیلی در شرایط غیرمتعارف شکل خواهد گرفت؛ بنابراین باید سعی کنیم به این نقطه نرسیم و تنها راه کاهش آمار فوتی رعایت پروتکل‌ها، اعمال مداخلات جدی، به حداقل رساندن حضور مردم در اجتماعات، عدم شتاب‌زدگی در بازگشایی‌هاست که می‌تواند از نظر فنی به بهبود شرایط کمک ‌کند.

به گفته زالی، اگر ویروس کرونا به جهشی برسد که منجر به افزایش بیماری‌زایی آن شود، ممکن است مرگ‌ومیر در عرصه جهانی و ازجمله کشور ما به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

اینکه کرونا و آنفلوآنزا بحران شود در حد حدس است

از سوی دیگر، معاون برنامه‌ریزی ستاد مقابله با کرونای کلان‌شهر تهران ضمن تشریح احتمالاتی که ممکن است در زمینه کرونا و آنفلوآنزا در پاییز اتفاق افتد، گفت: مهم‌ترین چالش حوزه درمان در پاییز فرسودگی نیروی انسانی حوزه سلامت و بحث شیوع آنفلوانزا است.

علی ماهر درباره احتمال جهش ویروس کرونا در پاییز، گفت: به‌هرحال جهش در ویروس دائماً در حال اتفاق افتادن است. اینکه بعد از جهش، ویروس بیماری‌زایی بیشتری پیدا کند و یا اصلاً بیماری‌زایی نداشته باشد، هر دو ممکن است رخ دهد. مشخص نیست که جهش به چه سمتی اتفاق می‌افتد. جهش مقوله‌ای دائمی و قابل‌انتظار در ویروس‌ها است. بر این اساس نمی‌توان گفت که قطعاً در پاییز با موج شدیدتر بیماری مواجه خواهیم شد یا خیر. موضوعاتی مانند هم‌زمانی کرونا و آنفلوانزا و اینکه کرونا و آنفلوانزا اثر تشدیدکننده بر روی یکدیگر دارند، حدس و احتمال است و هنوز با چنین چیزی مواجه نشده‌ایم، اما تصورات و دانسته‌های ما این حدس را تشدید می‌کند که ازآنجایی‌که هر دو بیماری در دستگاه تنفس فوقانی مشکل ایجاد می‌کنند، احتمالاً تشدیدکننده یکدیگر خواهند بود.

شناسایی سه هزار بیمار جدید

تعداد کشته‌ها اما در روز گذشته هم بالابود. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز شنبه تا ظهر یکشنبه سه هزار و ۹۷ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسید. همچنین در این بازه زمانی ۱۸۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر رسید.

لازم به ذکر است استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.