نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور، نکاتی را درباره سیاست‌های این دولت در قبال بازنشستگان و کارگران کشور یادآور شد.

به گزارش ایلنا، در نامه نصرالله دریابیگی آمده است: کارگران و بازنشستگان در طول دهه‌ها به ویژه طی سنوات اخیر به شدت مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته و این بی‌مهری و کم‌لطفی‌ها باعث شده معاش و سفره آنها، خالی‌تر از همیشه و فشار سنگین و غیرقابل تاب‌آوری بر آنها و خانواده‌هایشان تحمیل شود لذا مشکلات این اقشار نیاز به چاره‌جویی و اقدامات اورژانسی دارد.

وی در ادامه نوشته است: طی دو سال اخیر، عدم رعایت قانون در تعیین افزایش مزد کارگران و متأثر از آن، حقوق بازنشستگان، باعث فقیر شدن کارگران و بازنشستگان شده است. کدام کارگزار کشور، توان اداره امور معیشتی خود را با اتکا به حقوق 10 میلیون تومانی دارد که از کارگران این توقع را دارید؟ اگر چنین فرد توانمندی وجود دارد، لطفاً اعلام کنید تا یک راستی‌آزمایی صورت پذیرد و بدتر از آن اینکه همین حقوق 10 میلیونی با ماه‌ها تأخیر به ویژه از سوی پیمانکاران طرف قرارداد دولت پرداخت می‌شود. آیا این موضوع، عذاب‌آور و موجب اعتراضات و دلخوری نمی‌شود؟ بر این اساس، رفع این ظلم و ستم که ناشی از عدم رعایت عدل و انصاف از سوی وزرای تصمیم‌ساز شما در شورای عالی کار است را از شما تقاضا می‌کنیم.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: برابر قانون اساسی، درمان رایگان حق آحاد مردم است اما شاید به اطلاع شما نرسانده باشند که کارگران برای درمان خود و خانواده‌شان مجبورند تا چهار بار حق درمان پرداخت کنند. در مرحله اول در زمان دریافت مزد ماهانه از محل 30 درصد حق بیمه خود 9درصد آن را برای درمان می‌پردازنند. در مرحله بعدی به دلیل عدم توان و پاسخگویی مراکز درمانی ملکی و مراکز درمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی، باید با پرداخت وجهی قابل ملاحظه، خود را بیمه تکمیلی کنند و در ادامه و مرحله سوم، پس از بازنشستگی هم از حقوقشان سرانه درمان گرفته شود. در مرحله چهارم هم باید در این دوره بازنشستگی  بار دیگر خود و خانواده‌شان را بیمه تکمیلی کنند. در کجای دنیا چنین وضعی حاکم است و آیا شما این را، ظلم و ستم بر این اقشار نمی‌دانید؟

دریابیگی در ادامه نوشته است: به‌رغم وجود امکان قانونی در برخورد با پدیده شوم و ناامیدکننده ناامنی شغلی ناشی از اخذ قراردادهای سفیدامضا، متأسفانه اکنون کارگران در بلاتکلیفی و ناامیدی شدیدی قرار دارند. کارگران با عقد قرارداد سفیدامضا که بدون کمترین نظارت قانونی از سوی مراجع مربوطه، به صورت غالب و گسترده حاکم بر بازار کار و روابط کارگری و کارفرمائی کشور است، هیچ امیدی به اینکه با پایان قرارداد کار، آیا امکان ادامه کار برای آنها فراهم است، ندارند. چه کسی مسئول و پاسخگو برای این وضع است و دولت شما چه برنامه‌ای برای برون‌رفت از این وضع و عملیاتی شدن ارتقای امنیت شغلی کارگران در دستور کار دارد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق دولت در لایحه سال 1403 مبلغ 120هزار میلیارد تومان پیشنهاد و در کمیسیون تلفیق به 170هزار میلیارد تومان افزایش یافت اما در ادامه دچار چالش شده که سبب نگرانی جامعه 15 میلیون نفر بازنشستگان و خانواده‌های آنها شده است. بیش از 70درصد بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران، حداقل حقوق دریافت می‌کنند لذا ضرورت دارد در راستای تحقق عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت با اجرای متاسب‌سازی حقوق بازنشستگان، سبب آرامش، ایجاد عدالت و احقاق حقوق حقه این افراد شوید. همچنین بانک رفاه کارگران متعلق به تامین اجتماعی و جزو اموال بیمه‌شدگان و بازنشستگان کارگری است. واگذاری این بانک به بخش خصوصی از نظر جامعه کارگری غیرقابل قبول، غیرشرعی و غیرقانونی است.

در پایان این نامه آمده است: ارائه خدمات تامین اجتماعی و حتی پرداخت حقوق بازنشستگان، به دلیل انباشته شدن بدهی دولت به این سازمان با تاخیر صورت می‌پذیرد و خدمات درمانی و اجرای وظایف قانونی، به سختی انجام می‌شود که سبب نارضایتی در جامعه هدف شده است. باید سالیانه بخشی از بدهی دولت را پرداخت کنید تا مدیران سازمان بتوانند در جهت رفع مشکلات بیمه‌شدگان و بازنشستگان، انجام وظیفه کرده و با چالش جدی مواجه نشوند. همچنین باید گفت تامین اجتماعی با حق بیمه کارگران شکل گرفته ولی متاسفانه بسیاری از کارگران ساختمانی امروز از خدمات تامین اجتماعی محروم شده‌اند که ضرورت دستور جنابعالی جهت بیمه شدن این قشر از کارگران مظلوم را مشهود می‌کند.