چاقویی که نمی‌برد!

سه بازی متوالی بدون برد، تجربه‌ای نیست که قبل از این بارها و بارها در پرسپولیس یحیی گل‌محمدی تکرار شده باشد. آن هم نه در سه بازی بزرگ، بلکه در سه جدال با ملوان، نفت آبادان و استقلال تاجیکستان. در شرایط عادی، انتظار می‌رفت پرسپولیس در هر سه مسابقه به راحتی به برتری دست پیدا کند اما آنها چهار امتیاز لیگ برتری و دو امتیاز آسیایی را به راحتی از دست دادند تا در هر دو جام، با مشکلات بزرگی روبه‌رو شوند. مشکلاتی که شاید قهرمانی این تیم در لیگ برتر و موفقیت این تیم در لیگ قهرمانان را به خطر بیندازد.

آریا رهنورد

ناهماهنگ   در   دفاع

علیرضا بیرانوند در دوشنبه هم یکی از بهترین‌های پرسپولیس بود. اگر او آن چند سیو شاهکار را به نمایش نمی‌گذاشت، شاید قرمزها شانسی برای تساوی در این بازی هم به دست نمی‌آوردند. بیرو اما در این نبرد، عالی ظاهر شد و باز هم استانداردهای یک گلر فوق‌العاده را به تصویر کشید. با این حال پرسپولیس در دفاع، هماهنگ نبود و موقعیت‌های بسیار زیادی به حریف داد. قرمزها سراسر فصل گذشته را با زوج دفاعی مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی پشت سر گذاشتند. در این فصل، کنعانی به تیم اضافه شد و زوج او و مرتضی نیز بسیار خوب کار کردند اما زوج کنعانی و گولسیانی تا امروز نتوانسته انتظارها را برآورده کند. گلی که استقلال تاجیکستان به پرسپولیس زد، حاصل اشتباه در جاگیری و خالی کردن عمق دفاع بود. در حقیقت خط دفاعی تیم یحیی این روزها اصلا به خوبی گذشته نیست. آنها در 180 دقیقه بازی قبلی‌شان روبه‌روی استقلال دوشنبه، هرگز گلی دریافت نکرده بودند اما برای اولین بار در تاریخ از این تیم گل خوردند و برای اولین بار در تاریخ نیز به این حریف امتیاز دادند تا کار سخت‌تری برای صعود از گروه داشته باشند.

علیرضا بیرانوند در دوشنبه هم یکی از بهترین‌های پرسپولیس بود. اگر او آن چند سیو شاهکار را به نمایش نمی‌گذاشت، شاید قرمزها شانسی برای تساوی در این بازی هم به دست نمی‌آوردند. بیرو اما در این نبرد، عالی ظاهر شد و باز هم استانداردهای یک گلر فوق‌العاده را به تصویر کشید

کناره‌ها؛   ضعف   مضاعف! 

پرسپولیس مسابقه با استقلال را با حضور هنانوف و علی نعمتی در دو سمت خط دفاع شروع کرد. تقریبا می‌توان گفت این دو نفر در سراسر بازی هرگز نتوانستند از کناره‌ها دروازه حریف را تهدید کنند. این ضعف کار دست قرمزها داد و موجب شد آنها به طور کلی خطرهای زیادی روی دروازه میزبان به وجود نیاورند. بخش مهمی از نقشه‌های یحیی، همیشه استفاده از نیم‌فضای کناری بوده اما در این بازی خبری از نفوذ از این جناح‌ها نبود و همین مساله نیز برای تیم گران تمام شد. به طور کلی هنانوف یا نعمتی، بازیکنانی نیستند که بتوان امید زیادی به نفوذشان از کناره‌های زمین داشت.

هجوم   ویروس

پرسپولیس در شرایط عادی به مصاف استقلال دوشنبه نرفت. بسیاری از مهره‌های این تیم شدیدا سرما خورده بودند و در زمین نیز فرم خوبی نداشتند. همین مساله باعث افت فاحش کیفیت آنها در نیمه دوم بازی شد. هرچند که در نیمه اول هم اوضاع برای این تیم چندان ایده‌آل پیش نرفته بود. به هر حال روبه‌رو شدن با این ماجرا، بدشانسی بزرگ دیگری برای پرسپولیس به حساب می‌آمد. موضوعی که باعث شد آنها با یک نمایش بسیار ضعیف، فقط یک امتیاز از استقلال بگیرند و روبه‌روی این تیم، شباهتی به یک تیم برنده نداشته باشند.

خداحافظ   وحید! 

اتفاق تلخ دیگری که این روزها پرسپولیس را آزار داده، وضعیت وحید امیری است. بازیکنی که یکی از مهم‌ترین نفرات پرسپولیس به شمار می‌رود اما در این فصل اصلا نتوانسته مثل همیشه برای این تیم تاثیرگذار باشد. وحید روبه‌روی النصر آسیب دید و برای مدتی دور از میادین بود. او بالاخره در دوشنبه و در نیمه دوم بازی به زمین رفت اما دوباره از ناحیه همسترینگ مصدوم شد تا چند ماه دیگر را هم از دست بدهد. این یعنی وحید امیری اردوی بعدی تیم ملی و دربی پایتخت را هم از دست می‌دهد و به احتمال زیاد با این فرم به جام ملت‌ها هم دعوت نمی‌شود. شاید آخرین روزهای فوتبال امیری نزدیک شده بود. او چند سال قبل هم با یک مصدومیت بسیار شدید روبه‌رو شد و دوباره برگشت اما حالا میزان آسیب‌دیدگی‌های این ستاره بیش از حد زیاد شده و یحیی دیگر نمی‌تواند روی او حساب باز کند. این اتفاق برای پرسپولیسی‌ها بسیار ناخوشایند به نظر می‌رسد. چراکه پس از مصدومیت یاسین سلمانی، این تیم به وحید به عنوان یک مهاجم دوم دونده و کارآمد نیاز مبرمی داشت.

بی‌اثر   در   حمله

اگر به جای نبیل باهویی یک مهاجم درجه یک در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار می‌گرفت، همه چیز برای این تیم بهتر پیش می‌رفت. نبیل اما در این بازی هم نشان داد که قرار نیست کار خاصی برای پرسپولیس انجام بدهد. شهاب زاهدی هم بعد از زدن چهار گل، به خاطر یک نیمه ضعیف در انزلی دیگر به طور کامل از ترکیب اصلی تیم خارج شده است. یحیی مدت زیادی برای این بازیکن صبر کرد اما درست وقتی گلزنی‌های او شروع شد، تصمیم گرفت زاهدی را به نیمکت منتقل کند و با باهویی به مصاف رقبا برود. شهاب روبه‌روی استقلال هم فقط چند دقیقه فرصت بازی به دست آورد.