آریا طاری

از شروع سال 2023 تا امروز، ستاره‌های پرشماری تصمیم به آویختن استوک‌ها گرفته‌اند. از درون دروازه تا نوک حمله، می‌توان یک ترکیب رویایی از این ستاره‌ها چید. ترکیبی با سه مدافع، چهار هافبک و سه مهاجم. بازیکنانی که سال‌ها در زمین فوتبال درخشیدند و امسال باید سخت‌ترین تصمیم زندگی‌شان را می‌گرفتند.

جی جی بوفون؛ افسانه زنده: اگر قرار باشد تنها سه دروازه‌بان از دهه 90 میلادی تا امروز انتخاب کنیم، یکی از این سه نفر بدون شک جان لوئیجی بوفون خواهد بود. خیلی‌ها باور دارند این سنگربان، بهترین گلر در عصر خودش بوده است. سنگربانی که سال‌ها درون دروازه یووه درخشید و این اواخر برای مدت کوتاهی به پاریس رفت و سپس در پارما تصمیم به خداحافظی گرفت. او با چند نسل از ستاره‌ها و سپس پسران‌شان همبازی بود! جی جی هرگز لیگ قهرمانان را نبرد اما به افتخار بزرگی مثل قهرمانی جام جهانی رسید. جامی که بدون دست‌های بوفون برای فوتبال ایتالیا به دست نمی‌آمد.

ژاوو میراندا؛ کم‌حرف و تاثیرگذار: برای چند سال، زوج گودین در ترکیب آتلتی به شمار می‌رفت. این مدافع برزیلی، تا 39 سالگی مشغول بازی بود و سرانجام در سال 2023، بازنشستگی‌اش از فوتبال را به صورت رسمی  اعلام کرد.

شیمه ورسالیکو؛ مدافع مطمئن: مدافع راست سابق اتلتیکو و تیم ملی کرواسی، سه ماه بعد از شروع سال 2023 در عضویت باشگاه المپیاکوس، تصمیم به وداع با فوتبال گرفت. او فقط 31 سال داشت اما روبه‌رو شدن با چند مصدومیت جدی، این بازیکن را به این نتیجه رساند که دیگر قید بازی کردن را بزند و به دوران فوتبالش خاتمه بدهد.

دیگو گودین؛ پادشاه دوئل هوایی: پسر موردعلاقه سیمئونه، 9 سال در عضویت آتلتی بود و یکی از ستون‌های دفاعی این تیم به شمار می‌رفت. او پس از ترک لالیگا، در اینتر و فوتبال برزیل و آرژانتین هم بازی کرد. گودین در دوئل‌های هوایی معرکه بود و در سرزنی بی‌رقیب به نظر می‌رسید. او در 37 سالگی و بعد از 161 بازی در ترکیب تیم ملی اروگوئه، فوتبال را ترک کرد.

تئو ولکات؛ پایان پسر ونگر: در آرسنال، به یک پدیده تبدیل شد و در حالی که فقط 16 سال سن داشت، در فهرست تیم ملی هم قرار گرفت. اگر ولکات با همین سرعت پیشرفت می‌کرد، یکی از بهترین‌های دنیا می‌شد اما این روند خارق‌العاده برای او ادامه نداشت.

خواکین؛ وداع در لباس سبز: او یک هافبک درخشان بود اما برای بزرگ‌ترین تیم‌های دنیای فوتبال بازی نکرد. یکی از بهترین‌های تاریخ لالیگا تا 42 سالگی در زمین دیده ‌شد و با لباس بتیس، از دنیای فوتبال جدا شد.

سسک فابرگاس؛ سلطان پاس: اگر پاس دادن یک هنر باشد، فابرگاس بیشتر از آن‌که یک فوتبالیست لقب بگیرد، یک هنرمند تمام‌عیار بوده است. سسک در لاماسیا درخشید و سپس در آرسنال ونگر در اوج جوانی نامی برای خودش دست و پا کرد. او مدتی به بارسا برگشت و سپس دوباره به شهر محبوبش لندن رفت تا این بار پیراهن باشگاه چلسی را بپوشد. آخرین سال‌های فوتبال فابی، در فرانسه و ایتالیا گذشت. او به محض بازنشستگی، مربیگری را شروع کرده و نقشه‌های بزرگی برای این کار در ذهن دارد.

مسوت اوزیل؛ فوق‌ستاره‌ای که تمام شد: جام جهانی 2010، نقطه‌ای برای شناختن یک استعداد بزرگ در ابعاد بین‌المللی بود. مسوت اوزیل که برای شالکه بازی می‌کرد، به کمک درخشش در تیم ملی آلمان در آن جام، پیشنهاد رئال مادرید را به دست آورد و به این تیم پیوست. او چند فصل رویایی با پیراهن شماره 10 رئال مادرید داشت و سپس یک دوره جذاب را در آرسنال سپری کرد. دوران فوتبال اوزیل اما زودتر از آن‌چه تصور می‌شد، به پایان رسید. خلاقیت و دید فوق‌العاده در زمین، مسوت را به یک ستاره استثنایی در دنیای فوتبال بدل می‌کرد.

داوید سیلوا؛ آرتیست اسپانیایی: سیتی یکی از زیباترین وداع‌های ممکن را برای سیلوا ساخت. وقتی او تصمیم به ترک باشگاه گرفت، تصاویری از همه سال‌های بازی‌اش در نقاط مختلف چمن ورزشگاه اتحاد قرار داده شد تا سیلوا با همه آن لحظات ناب، روبه‌رو شود. داوید برای سال‌ها، یک ستاره ناب در ترکیب سیتی بود. بازی او با سبک دلخواه گواردیولا نیز همخوانی زیادی داشت. داوید پس از ترک سیتی، برای مدتی به لالیگا برگشت. او هم با توجه به هوش سرشار و فوق‌العاده‌ای که دارد، در آینده می‌تواند به یک مربی بسیار خوب در دنیای فوتبال  تبدیل شود.

زلاتان ایبراهیموویچ؛ خدای فوتبال : «وقتی می‌گویم من خدا هستم، شوخی نمی‌کنم. وقتی به زمین فوتبال می‌روم، چنین حسی دارم و خودم را مهارنشدنی می‌بینم». این جملات زلاتان در مصاحبه تازه‌اش با پیرس مورگان، به تازگی سروصدای زیادی به پا کرده است. ایبرا برای سال‌ها، یک ستاره مثال‌زدنی در دنیای فوتبال بود و با اعتماد به نفس حیرت‌آورش، چشم‌ها را خیره می‌کرد. او در فوتبال ایتالیا برای همه تیم‌های بزرگ به میدان رفت و در اسپانیا و فرانسه نیز برای بارسا و پی‌اس‌جی بازی کرد. ایبرا در لباس میلان، تصمیم به آویختن استوک‌ها گرفت.

ادن هازارد؛ نابغه‌ای از بلژیک: او آخرین ستاره بزرگی است که در سال 2023 تصمیم به بازنشستگی گرفت. مورینیو زمانی در توصیف هازارد گفته بود:«اگر فوتبال را دوست دارید، باید او را هم دوست داشته باشید». این بهترین جمله ممکن برای ستایش از بازیکنی به نظر می‌رسد که در لباس چلسی شاهکار بود اما از زمان پیوستن به رئال مادرید، انگار هنر ساق‌های او کاملا متوقف شده بود.