شاید برای آنهایی که بسکتبال را چندان دنبال نمی‌کنند، شکست خوردن تیم ملی آمریکا در نیمه‌نهایی جام جهانی شگفت‌انگیز باشد. چراکه این کشور همیشه در بسکتبال، حرف اول را زده است. با این حال لازم است بدانید که آمریکا معمولا جام جهانی را چندان جدی نمی‌گیرد. آنها در دوره قبلی، حتی به نیمه‌نهایی هم نرسیدند و این دوره هم راهی دیدار رده‌بندی شدند. در این دوره هم خبری از ستاره‌های سرشناس بسکتبال آمریکا نیست. چهره‌هایی مثل لبران جیمز، آنتونی دیویس، استفن کری، کلی تامپسون، کوین دورانت، دیم لیلیارد و... در این جام شرکت نکردند و آمریکا با ترکیبی بسیار جوان راهی تورنمنت شد. هرچند که حتی با این وجود هم کار آلمانی‌ها در شکست دادن این تیم و رسیدن به فینال جام جهانی فوق‌العاده بود. آلمان برای اولین بار در تاریخش به فینال جام جهانی بسکتبال رسیده و باید روبه‌روی صربستانی قرار بگیرد که دومین حضور تاریخش در فینال را تجربه می‌کند. هر تیمی که امروز قهرمان این مسابقه‌ها شود، برای اولین بار روی سکوی اول این جام خواهد رفت.

آلمان در حالی به فینال رقابت‌های جام جهانی بسکتبال راه پیدا کرده که تنها چهار بازیکن در ان.بی.ای دارد. موریتس و فرانس ونگر در عضویت اورلاندو مجیک هستند، دنیل تس در ایندینیا بازی می‌کند و مشهورترین ستاره این نسل بسکتبال آلمان هم دنیس شرودر است که حالا در تورنتو توپ می‌اندازد. شرودر قبلا در لیکرز، همبازی لبران جیمز نیز بوده و حالا کاپیتان تیم ملی آلمان محسوب می‌شود. صربستان نیز با سه ستاره شاغل در بهترین لیگ دنیا یعنی ان.بی.ای توانسته خودش را به فینال جام جهانی بسکتبال برساند. آنها نیکلا یوویچ را در میامی هیت و فیلیپ پتروسف را در سیکسرز دارند. مشهورترین بازیکن‌‌شان اما بوگدان بوگدانوویچ است که برای هاکس به زمین مسابقه می‌رود. او یکی از بهترین چهره‌های خارجی ان.ابی.ای در چند سال اخیر بوده است. صربستان به عنوان تیم رده ششم جدول جهانی بسکتبال به فینال رسیده و در این رده‌بندی، آلمان در رده یازدهم دیده می‌شود. هرچند که به نظر می‌رسد پس از پایان جام، این رده‌بندی شکل تازه‌ای به خودش خواهد گرفت.

آخرین برخورد دو تیم در جام جهانی بسکتبال به سال 2010 برمی‌گردد. جایی که آلمانی‌ها موفق به شکست صربستان در یک بازی بسیار نزدیک شدند. هر دو تیم، در طول تورنمنت ثبات بسیار خوبی را از خودشان نشان داده‌اند و به نظر می‌رسد فینال امروز نیز یک فینال کاملا نزدیک خواهد بود. به نظر می‌رسد قبل از شروع مسابقه، شانس آلمان کمی بیشتر باشد. چراکه این تیم مسیر دشوارتری برای رسیدن به فینال داشته و در سراسر جام حتی یک بار هم شکست نخورده است. بیشتر کارشناس‌ها باور دارند آلمان با اختلاف کم در این بازی به برتری دست پیدا می‌کند اما همه چیز در زمین بسکتبال مشخص خواهد شد. شاید همین اصرار کارشناس‌ها به برد آلمان، فشار بیشتری روی شانه‌های این تیم قرار بدهد. تیمی که نسبت به حریف جوان‌تر نیز هست و کار دشواری برای تقابل با تجربه صربستانی‌ها دارد.