آریا طاری

هنوز به 30 دقیقه اول مسابقه با کره جنوبی نرسیده بودیم که تیم ملی نوجوانان ایران دو بار توانسته بود توپ را از خط دروازه یکی از غول‌های آسیایی عبور بدهد. اگرچه ایران در مسابقه دوم روبه‌روی قطر، موقعیت‌های زیادی را خراب کرد و بخت‌های گلزنی فراوانی را از دست داد اما در مسابقه سوم با کره، همه چیز جبران شد و پسران تیم ملی توانستند یک برد فراموش‌نشدنی را به دست بیاورند. مهم‌تر از گلزنی به کره جنوبی و باز کردن دروازه این تیم، حفظ این دو گل تا لحظه سوت پایان داور مسابقه بود. اتفاقی که ایران را به عنوان تیم صدرنشین به دور بعدی رقابت‌ها فرستاد.

یمن، این حریف ناشناخته

تیم ملی یمن در گروه کشور میزبان این رقابت‌ها قرار داشت و اتفاقا خیلی زود هم توانست صعودش به جمع هشت تیم برتر را قطعی کند. یمن در مسابقه اول، یک پیروزی پرگل را روبه‌روی مالزی جشن گرفت و در مسابقه دوم نیز لائوس را به سختی با نتیجه دو بر یک شکست داد. آخرین مسابقه آنها در دور گروهی روبه‌روی تایلند اتفاق افتاد. مسابقه‌ای که تا آخرین ثانیه‌ها با تساوی بدون گل دنبال می‌شد و سرانجام با یک گل در دقیقه 96 به سود تیم میزبان به پایان رسید. یمن در دور گروهی محک جدی نخورده و با رقبای سرسختی روبه‌رو نشده است. با این وجود نباید آنها را به هیچ قیمتی دستکم گرفت. در چنین سطحی، همه تیم‌ها می‌توانند مدعی باشند و یک‌چهارم نهایی، حساس‌ترین مرحله در این تورنمنت به شمار می‌رود. چراکه فاصله رسیدن و نرسیدن به رقابت‌های جهانی، با همین مسابقه تعیین خواهد شد. پسران ایران در این مسابقه باید به شدت مراقب یمن باشند. به احتمال زیاد حریف با نقشه‌های دفاعی به این بازی قدم می‌گذارد و امیدوار خواهد بود که بتواند از کوچک‌ترین اشتباه‌های پسران ایران برای به گل رسیدن استفاده کند.

جام جهانی؛ ما داریم می‌آییم!

تیم ملی نوجوانان ایران فقط یک برد تا صعود به رقابت‌های جام جهانی زیر 17 سال فاصله دارد. رقابتی که همین امسال در اندونزی برگزار خواهد شد. همین چند وقت قبل بود که ایران شانس رسیدن به رقابت‌های جام جهانی جوانان را از دست داد اما در رده نوجوانان، هنوز این شانس برای فوتبال ایران وجود دارد. برای این کار، کافی است امروز یمن را شکست بدهیم و به نیمه‌نهایی تورنمنت راه پیدا کنیم. آن وقت ادامه جام ملت‌ها را با لذت بیشتر و خیال راحت‌تری دنبال خواهیم کرد. تا امروز صعود 20 تیم به جام جهانی نوجوانان قطعی شده و فقط سرنوشت چهار تیم آسیایی هنوز مبهم است. سرنوشتی که در همین مرحله از جام ملت‌ها کاملا روشن خواهد شد. در این دوره از جام جهانی، تیم‌های بزرگی مثل برزیل، آرژانتین، اروگوئه، انگلیس، آلمان و اسپانیا حضور دارند. بدون شک شرکت در این رقابت، سطح فوتبال نوجوانان ایران را به شکل محسوسی بالا خواهد برد.

زندگی‌تان را عوض کنید!

نباید به پسران نوجوان تیم ملی استرس داد اما این برد حقیقتا می‌تواند زندگی آنها را تغییر بدهد. چراکه بازی در جام جهانی، فرصت خوبی برای دیده شدن در اختیار آنها قرار خواهد داد. ستاره‌هایی مثل سردار آزمون و علیرضا جهانبخش چطور به اروپا ترنسفر شدند؟ آنها در اردوهای تیم ملی نوجوانان فرصت دیده شدن را به دست آوردند و مورد توجه استعدادیاب‌های اروپایی قرار گرفتند. اتفاقی که برای ستاره‌ای مثل اللهیار صیادمنش نیز رخ داد. حالا ستاره‌های نوجوان فوتبال ایران فقط باید روی شکست دادن یمن متمرکز باشند. اگر این اتفاق رخ بدهد، پشت سر هم ماجراهای درخشان و جذاب برای نفرات این تیم رقم خواهد خورد. اگر این اتفاق رخ بدهد، یک نسل تازه از فوتبال ایران در مسیری قرار می‌گیرند که شاید همه چیز برای‌شان جذاب و متفاوت باشد. این تیم پتانسیل فینالیست ‌شدن و حتی قهرمانی در جام ملت‌ها را دارد. تیمی که روبه‌روی قطر و کره جنوبی آنقدر باصلابت بازی کرده، سزاوار موفقیت است اما موفقیت اصلی در این تورنمنت، همین تصاحب سهمیه جام جهانی خواهد بود.

عبدی و یک موقعیت ویژه

این بازی فقط برای بازیکنان تیم ملی اهمیت ندارد. سرمربی تیم یعنی حسین عبدی نیز حالا در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است. او مدتی قبل از مربیگری دور شده بود و برای چندین سال سرگرم کارهای مدیریتی بود اما بازگشت به سرمربیگری، برای این مربی انتخاب جالبی بوده و حالا او را در مسیر یک موفقیت کلیدی قرار داده است. فوتبال ایران تنها یک بار روی سکوی اول رقابت‌های نوجوانان قهرمانی آسیا رفته است. موفقیتی که سال 2008 با نسل کاوه رضایی و پیام صادقیان رقم خورد. این تیم البته سال 2017 نیز به فینال این تورنمنت رسید و روبه‌روی عراق بازنده شد. حالا پسران ایران دوباره در معرض یک ماموریت بزرگ قرار دارند و باید برای رسیدن به نیمه نهایی تورنمنت تلاش کنند. این یک فرصت ویژه برای عبدی و همه ستاره‌های تیم ملی خواهد بود.